Volledig scherm
Bouwbedrijf Boogert in Oosterland is op de vingers getikt vanwege een kroontje in het logo. Het heeft daarom een nieuw logo met boog laten onderwerpen (rechts). Op de achtergrond het hoofdkantoor in Oosterland. © Mechteld Jansen

Koningshuis tikt bouwbedrijf Boogert op de vingers om kroontje: ‘Zelfs mét bolussen mochten we niet op gesprek komen’

OOSTERLAND - Directeur Hans Boogert had de verse bolussen al bijna besteld. Om mee te nemen naar Paleis Noordeinde. En daar met koning Willem Alexander in gesprek te gaan over het kroontje in het logo van Bouwbedrijf Boogert. Want dat mag het bedrijf uit Oosterland niet meer voeren. 

,,Wij dachten dat er wel over te praten viel. Maar ik mocht niet eens op gesprek komen. Zelfs niet mét bolussen”, zegt directeur Hans Boogert. ,,Het antwoord was resoluut: het kroontje moet verdwijnen. Daar moesten we het mee doen.” 

Het bouwbedrijf werd vijf jaar geleden bekroond met het hofleverancierschap. Waarop het een nieuw logo liet ontwerpen, met kroontje. Maar daarvoor is het nu door het Koningshuis op de vingers getikt. Volgens het Koningshuis mogen alleen koninklijke bedrijven een kroon voeren, zoals een bekend Nederlands hagelslagmerk. 

Onverbiddelijk

Boogert vindt het een beetje flauw. ,,Bij allerlei bedrijven zie je kroontjes voorbijkomen en dat kan wel?!” Hij liet het er niet bij zitten. Benaderde het secretariaat van Zijne Majesteit. Maar de reactie was onverbiddelijk: Juist als hofleverancier moet je je aan de regels houden. 

Dus moest er een nieuw logo komen. En dat is er nu in de vorm van een boog. Dat volgens Boogert symbool staat voor een sterke constructie én als dak, de ‘bekroning’ op elk bouwwerk. Het nieuwe logo is binnenkort te zien op keten en containers van het bedrijf. Later past het ook de bedrijfsauto's aan. ,,Het is niet zo dat we nu op stel en sprong alles moeten aanpassen.”