Volledig scherm
Rotterdammers die last hebben van de houtkachel of vuurkorf van de buren, moeten daar bij hen vooral over gaan klagen. © ANP XTRA

Wethouder: klaag bij de buren over houtkachel

Rotterdammers die last hebben van de houtkachel of vuurkorf van de buren, moeten daar bij hen vooral over gaan klagen. Die oproep doet de Rotterdamse wethouder Arno Bonte (GroenLinks, duurzaamheid) als onderdeel van een nieuwe campagne tegen de overlast van houtstook.

Met de campagne wil Bonte Rotterdammers, die binnen of buiten een knus vuurtje denken te stoken, wijzen op de luchtvervuiling die daarmee gepaard gaat. Vooral bij mistig weer. ,,De fijnstof en roet die afkomstig zijn van houtstook, zijn vergelijkbaar met die van het verkeer’’, aldus Bonte.

De wethouder wil inwoners van de Maasstad er op wijzen dat klagen bij de buren acceptabel is. ,,Wij adviseren om overlast door houtstook bespreekbaar te maken met stokende buren. Daar mogelijk bieden we hier als gemeente ondersteuning bij’’, belooft Bonte.

Verbieden

Het Rijk overwoog onlangs om houtkachels te verbieden, maar heeft daar uiteindelijk toch van afgezien. Tien procent van de bevolking wil een stookverbod, maar de helft van de Nederlanders staat juist positief tegenover het stoken van hout. Zij associëren het met gezelligheid, stelde staatssecretaris Van Veldhoven. ,,Deze cijfers maken duidelijk dat het een onderwerp is met veel verschillende standpunten en geen pasklare oplossingen”, schreef ze aan de Tweede Kamer. Wel komen er strengere eisen aan houtkachels.

Quote

Deze cijfers maken duidelijk dat het een onderwerp is met veel verschil­len­de standpun­ten en geen pasklare oplossin­gen

De Rotterdamse campagne tegen houtstook maakt deel uit van Bonte’s beleid om de lucht in Rotterdam schoner te krijgen. Vandaag presenteert hij de nota ‘Schone lucht’ aan de Rotterdamse gemeenteraad.

Vieze straten

Daarin belooft hij ook dat de vieste straten van Rotterdam vanaf 2020 aan de Europese normen van schone lucht moeten voldoen. Het gaat om de ’s-Gravendijkwal en de Pleinweg/Doklaan, beide uitgangen van de Maastunnel. Er komen verkeersexperimenten om de auto’s te verminderen of andere kanten op te laten rijden. Hoe is nog onduidelijk. ,,Maar het wordt heel flexibel, werkt het niet, dan kunnen we bijsturen.’’

Verder moeten bouwbedrijven wat Bonte betreft onderling afspraken maken over het aanleveren van bouwmaterialen in de stad. Niet meer ieder afzonderlijk, maar zoveel mogelijk samen vanuit een centrale plek en liefst met elektrische voertuigen.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in!