Na het bekendmaken van het thema ‘Open Up’ kleurde de Erasmusbrug rood-wit-blauw.
Volledig scherm
Na het bekendmaken van het thema ‘Open Up’ kleurde de Erasmusbrug rood-wit-blauw. © ANP

Thema van Eurovisie Songfestival in Rotterdam: ‘Open Up’

‘Open Up’ is de slogan van het Eurovisie Songfestival 2020, dat volgend jaar mei in Rotterdam wordt gehouden. ,,Hiermee nodigen we mensen uit zich open te stellen voor de ander, voor meningen, elkaars verhalen en natuurlijk voor elkaars muziek’’, zegt Sietse Bakker, uitvoerend producer van het liedjesspektakel, met de finale op 16 mei in Rotterdam Ahoy.

Poll

Wat vind jij van de slogan 'Open Up'?

  • Prachtig, en heel Rotterdams (35%)
  • Had wel iets creatiever gekund (24%)
  • Doe maar weer dicht! (40%)
12794 stemmen

Met ‘Open Up’ kun je alle kanten op, benadrukt hij. ,,De slogan is bedoeld om aan te vullen. Open up to each other. Open up to music. Open up to Rotterdam. Open up to…vul maar in. Voel de vrijheid om deze slogan op je eigen manier aan te vullen. Zo leren we elkaar ook nog eens beter kennen!’’

De 65ste editie van het Songfestival – voor het eerst sinds 40 jaar weer in Nederland - wordt een heel bijzondere, voorspelt hij. ,,Het is 75 jaar na de bevrijding van Nederland en 80 jaar na het bombardement op Rotterdam. Het moment waarop we straks misschien wel 200 miljoen kijkers vanuit Europa en de wereld verwelkomen in Nederland en Rotterdam maakt deze gelegenheid extra bijzonder”, zegt Bakker.

Feest voor stad

In Rotterdam zélf vinden ze het thema een schot in de roos. ,,Dit past uitstekend bij onze stad én bij de Rotterdamse mentaliteit”, zegt wethouder Said Kasmi (D66, toerisme). ,,Het Eurovisie Songfestival wordt een feest voor de hele stad, voor het hele land en voor alle bezoekers. Wij verwelkomen alle fans en bezoekers met open armen. Open Up to Rotterdam.’’

Directeur Jolanda Jansen van Rotterdam Ahoy is eveneens opgetogen. ,,We zijn heel blij met dit thema’’, zegt ze. ,,Het staat voor verbinding, saamhorigheid, creativiteit, een open houding. We zijn een plek waar we niets anders doen dan mensen met elkaar verbinden, mensen die samenkomen met een zelfde interesse of passie. Dag in dag uit. Bij Rotterdam Ahoy kan in principe alles en iedereen is welkom.’’

Directeur Johan Moerman van Rotterdam Festivals, spin in het web bij het mega-festijn in de Maasstad, is ook in zijn nopjes. ,,We nemen het thema direct op in onze oproep aan al het creatieve organisatietalent in de stad: Open Up to create. Open Up and let’s celebrate together! Alle ideeën die bijdragen aan het feestelijke stadsprogramma zijn van harte welkom.”

Wie een origineel voorstel heeft, kan zich aanmelden op de website van Rotterdam Festivals.

  1. Hoogleraar Derk Loorbach: ‘Kies één aanbieder van deelvervoer voor heel Rotterdam’
    PREMIUM

    Hoogleraar Derk Loorbach: ‘Kies één aanbieder van deelver­voer voor heel Rotterdam’

    Deelvervoer wordt in Rotterdam nog alleen aangeboden in het centrum en in wijken waar geld te verdienen valt, de rest wordt overgeslagen. Derk Loorbach, hoogleraar sociaal-economische transities aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, vindt dat de hele stad recht heeft op deelfietsen, -brommers en -auto’s. ,,Maak één bedrijf vergunninghouder voor Rotterdam, net als in het openbaar vervoer.”
  2. Rotterdam Partners biedt met ‘platform’ de helpende hand tijdens coronacrisis
    PREMIUM

    Rotterdam Partners biedt met ‘platform’ de helpende hand tijdens coronacri­sis

    Rotterdam Partners bundelt een keur aan initiatieven die zijn opgestart om Rotterdammers en ondernemers tijdens de coronacrisis een handje te helpen. Op een vanmiddag gelanceerd platform brengt de organisatie allerlei projecten samen, variërend van thuis sporten tot de bezorging van boodschappen. ,,Ook in deze moeilijke tijd zijn de typisch Rotterdamse doorzettingskracht en aanpakkersmentaliteit voelbaar en zichtbaar’’, zo luidt de toelichting.