‘Sla met de vuist op tafel, want keurig wensen opperen werkt niet in het gesprek met Rotterdam Airport’
OPINIEIn het gesprek over de toekomst van Rotterdam The Hague Airport moet het Rotterdamse stadsbestuur de toon aanpassen aan de spierballentaal van de luchtvaartsector, zegt CDA-gemeenteraadslid René Segers-Hoogendoorn.
De nieuwe gemeenteraad van Rotterdam heeft alweer gedebatteerd over het vliegveld, want in de opmaat naar een nieuw luchthavenbesluit heeft Rotterdam The Hague Airport een Voorlopig Pakket Participatietraject (VPP) opgeleverd. Dit moet een voorkeursscenario opleveren, dat moet leiden tot een aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit door de minister. Dan ligt de omvang van de luchthaven weer voor jaren vast.
Het VPP is tot stand gekomen na gesprekken tussen onder andere de luchthavendirectie, luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, gemeenten, betrokken ondernemers en een vertegenwoordiging van bewoners. Dit alles onder leiding van een externe procesbegeleider, die overigens jarenlang voor reisorganisatie TUI werkte - maar dit slechts terzijde.
Geheimhouding
Er is geheimhouding afgesproken. Voor een participatietraject enigszins vreemd. Achterbanraadplegingen zijn daarmee niet mogelijk. Dat heeft meer weg van een onderhandeling dan van participatie. Je ziet het voor je: doorgewinterde en goed ingevoerde vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen tegenover vrijwilligers die naar voren zijn geschoven door bewonersorganisaties. En dan in gesprek over de toekomst van de luchthaven en wederzijdse winst, ‘mutual gains’. De bewonersvertegenwoordiging Rotterdam is al weggelopen van de tafel omdat zij niet wensen onderdeel te zijn van een ‘participatieproces’ waarbij naar hen niet geluisterd wordt. Een veeg teken.
De stille vliegtuigen zijn vooral stil hoog in de lucht
Dan de inhoud. Het VPP leest prettig en het woordgebruik geeft de indruk dat er ‘mutual gains’ zijn gevonden. Zoals het verminderen van vluchten aan de randen van de dag en meer gebruik van stille(re) vliegtuigen. Maar als je je verdiept dan is die vermindering aan de randen van de dag minder opstijgen in de avond en landen in de ochtend, terwijl opstijgen vooral ’s ochtends en landen ’s avonds plaatsvindt. En het gebruik van stille vliegtuigen wordt afgemeten aan een gemiddeld aantal decibel tijdens een vlucht, terwijl bekend is dat de geluidshinder van stijgen en dalen gelijk blijft. Met andere woorden: de stille vliegtuigen zijn vooral stil hoog in de lucht.
Het meest frappante is de weigering van partijen aan tafel om een vergelijking tussen groei- en krimpscenario’s te maken. Een expliciete eis van de gemeenteraad. Vreemd als je bedenkt dat de waarde van de luchthaven door voorstanders altijd met economische argumenten wordt onderbouwd. Kennelijk is de economische waarde zo groot, dat groei vanzelfsprekend zou moeten zijn. Waarom dan weigeren dat te vergelijken met krimp?
Onvoldoende
Eén ding is duidelijk: dit VPP scoort een onvoldoende. De Rotterdamse politiek moet zich dus wéér laten horen. Maar hoe? De gemeenteraad is al duidelijk geweest en dat is door ‘participerende’ partijen van tafel geveegd.
Ik denk dat we onze taal moeten aanpassen aan die van onze ‘partners’ aan tafel. Zij laten spierballen zien en zetten gerust een veto in. Aan zo’n tafel komt Rotterdam niet ver met het keurig inbrengen van wensen. De Rotterdamse politiek is duidelijk geweest: er is geen ruimte voor groei en krimp moet onderzocht worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Helemaal klaar met Windows 11? Zo ga je terug naar 10
Ben je niet tevreden met Windows 11, werken bepaalde toepassingen niet meer of mis je simpelweg de interface van Windows 10? Welke reden je ook hebt om terug te willen naar het vorige besturingssysteem: zo downgrade je van W11 naar W10. -
PREMIUM
Boosheid over Rotterdam Airport: ‘Het is soms een hel’
Omwonenden én raadsleden hebben zware kritiek op Rotterdam The Hague Airport. De luchthaven wil meer vliegbewegingen, tot woede van bewoners, en de raad vindt dat de mening van de omwonenden niet serieus is genomen. ‘De luchtvaartlobby lacht zich suf.’ -
Ben je te streng voor jezelf? ‘Zelfcompassie is echt iets wat je moet oefenen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: compassie hebben voor jezelf. -
Bewoner niet gediend van inbreker en bindt hem vast bij voordeur
Een inbreker probeerde vannacht een appartement aan de Ridderkerkse Jonkheer Savornin Lohmanstraat binnen te komen, maar dit ging bepaald niet volgens plan. De bewoner van het huis stak eigenhandig een stokje voor de inbraak door de dief vast te binden met een touw. -
PREMIUMGeld & Geluk
Millie en Dolf betalen 100 euro per maand aan energie: ‘Centrale verwarming is luxe’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Dolf geeft makkelijker geld uit dan Millie, maar zorgt er ook voor dat niets uit de ijskast wordt weggegooid. En koopt soms een kofferbak vol wijn.
-
Neste investeert 1,9 miljard euro in duurzame Rotterdamse raffinaderij
De van oorsprong Finse (bio)brandstoffabriek Neste is van plan om 1,9 miljard euro te investeren in hun Rotterdamse raffinaderij, meldt persbureau Reuters. Het gaat daarbij om de uitbreiding van de vestiging op de Maasvlakte waar hernieuwbare producten worden gemaakt. -
PREMIUM
Terwijl auto’s gewoon voortrazen, wordt een nieuwe snelweg over het Terbregseplein getrokken
Rij over het Terbregseplein in Rotterdam en het kan je onmogelijk ontgaan: de verlengde A16 komt eraan. Terwijl auto’s gewoon voortrazen, wordt de nieuwe snelweg er in delen gebouwd en langzaam over het verkeersknooppunt heen getrokken. We namen een kijkje in deze bijzondere bouwput. -
PREMIUMREPORTAGE
Vliegen lijkt zinloos: we kopen snel nog tenten, caravans en campers
Door de grote problemen op Schiphol proberen veel mensen nog snel een tent, caravan of camper aan te schaffen om toch op zomervakantie te kunnen. Kampeerwinkels spinnen er garen bij.