De stad is bijna tot stilstand gekomen, maar op de Rotterdamse Coolsingel dendert het werk door.
Volledig scherm
De stad is bijna tot stilstand gekomen, maar op de Rotterdamse Coolsingel dendert het werk door. © Sanne Donders

Rotterdam komt tot stilstand, maar op de Coolsingel dendert het werk door

De stad is bijna tot stilstand gekomen, maar op de Rotterdamse Coolsingel dendert het werk door.  Geen hordes voetgangers en fietsers meer, dus doorbuffelen in alle rust. Of het moeten de stadsvogeltjes zijn die de stratenmakers nu vrolijk toefluiten.

Waar de makers van de nieuwe Coolsingel normaal gesproken constant ogen in hun achterhoofd moeten hebben omdat er altijd wel een eigenwijze drol is die lak heeft aan een afzetting, staat die ‘achteruitradar’ nu even uit. Het is stil, ook op dé weg door het stadshart die een metamorfose ondergaat. En dat werkt wel zo fijn, constateert omgevingsmanager Frans de Ruever van de gemeente Rotterdam.

,,Het klinkt heel raar, want we zitten met z’n allen in een nare tijd, maar het is zeker makkelijker werken. Er is bijna geen winkelend publiek meer. En het werk moet door. Gelukkig mogen we nog doorwerken.’’

Quote

En het werk moet door. Gelukkig mogen we nog doorwerken

Frans de Ruever , Gemeente Rotterdam

Voegen

Bepaalde klussen zijn naar voren gehaald omdat veel winkels de deuren hebben gesloten. ,,Bij het rijtje winkels naast het WTC gaan we eerder de definitieve voegen tussen het natuursteen aanbrengen. De winkels zijn dicht en hebben daar nu helemaal geen hinder van. Als we klaar zijn, maken we de winkelruiten schoon en is de boel netjes voor als alles weer open mag.’’

Bij het Churchillplein is vandaag begonnen met de aanleg van nieuwe laad- en loszones. ,,De McDonald’s is dicht, daardoor staan die dagelijkse vrachtwagens er niet. Daar kunnen we ook doorwerken.’’

Snotneus

Het werk ligt nog steeds op schema. ,,We lopen niet in, want we doen het werk nu met minder mensen. Wie een kuchje of een snotneus heeft, mag niet komen. Ook de collega‘s uit Brabant zijn thuis. En iedereen houdt uiteraard afstand, met z’n zessen schaften in de keet is er niet meer bij.’’

Van de drukke verkeersader wordt een verkeersluwe boulevard gemaakt. De auto krijgt minder ruimte, de fiets en de voetganger juist veel meer. Maart 2021 moet de klus, die in april 2018 begon, klaar zijn.