Gobikes
Volledig scherm
Gobikes © ANP

‘Rotterdam had moeten ingrijpen bij Gobike, dat afspraken niet nakwam’

De politiek wil opheldering over de rol van de gemeente bij Gobike. Leefbaar Rotterdam is benieuwd waarom Rotterdam niet ingreep toen bleek dat het bedrijf, dat deze week failliet ging, veel te weinig elektrische deelfietsen op straat plaatste. De VVD wil vooral weten in welke deelfietsprojecten de gemeente nog meer geld heeft gestoken.

Gobike startte eind 2016 in Rotterdam na het winnen van een aanbesteding van de Verkeersonderneming. Deze publiek-private stichting, waarin gemeente, metropoolregio, ministerie en havenbedrijf samenwerken om de files te bestrijden, kende 1,6 miljoen euro subsidie toe aan Gobike. Leefbaar Rotterdam wil weten of dat bedrag volledig is uitgekeerd. De VVD vraagt of er afspraken zijn gemaakt over terugbetaling.

Leefbaar Rotterdam begrijpt niet dat de gemeente eerder liet weten dat het geen geld in de elektrische deelfiets heeft gestoken. Vanwege de deelname aan de Verkeersonderneming is Rotterdam volgens de raadsleden Geert Koster en Robert Simons wel degelijk subsidiegever.

Laadstations 

Daar komt bij dat de gemeente 22.400 euro subsidie verleende aan de rechtsvoorganger van Gobike. Ook zijn er overheidskosten gemaakt voor het mogelijk maken van elektrische oplaadstations. Die werden eerder begroot op 175.000 euro, maar veel van die laadstations zijn er nooit gekomen.

Verder stak de gemeente 12.000 euro in een experiment dat verkeerslichten laat communiceren met de tablet van de Gobike. VVD-raadslid Dieke van Groningen vraagt zich af wat met het systeem gaat gebeuren als er geen doorstart mogelijk blijkt. ,,In hoeverre is het geschikt voor andere deelfietsbedrijven?”

Evaluatie 

Vorig jaar bleek uit een evaluatie van de Verkeersonderneming dat Gobike afspraken niet nakwam. ,,Het bedrijf loopt aanzienlijk achter op de overeengekomen planning; het netwerk had 1 mei 2018 geheel gerealiseerd moeten zijn”, staat in het rapport. ,,De redenen zijn zowel extern, bijvoorbeeld het regelen van aansluitvoorzieningen, als intern.” Vorige week bleek dat er uiteindelijk slechts 42 van de 570 fietsen zijn geleverd. 

Leefbaar begrijpt niet dat de Verkeersonderneming op haar website refereert aan een succes van Gobike in Kopenhagen, terwijl de Deense tak van het bedrijf al in 2017 failliet ging. De leenfiets werd er te weinig gebruikt en het rijwiel was veel te duur. ,,Een ov-fiets kost 400 dollar, een leenfiets 800 dollar, een Gobike 3000 dollar en 10.000 dollar als je 8 jaar onderhoud meerekent”, becijferde de Deense fietslobbyist Mikael Colville-Anderzon op zijn blog.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Rotterdam en omstreken? Schrijf je hier gratis in.