Volledig scherm
Ronald Paul, hier tijdens een werkbezoek van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen aan de Rotterdamse haven, is vanmiddag in Brussel om samen met de Antwerpse haven te lobbyen voor Europese steun. Paul is operationeel directeur bij het Havenbedrijf Rotterdam. © ANP

Rivalen Antwerpen en Rotterdam lobbyen samen voor Europees subsidiegeld

De havens van Rotterdam en Antwerpen zijn vanmiddag een lobby-offensief begonnen bij de Europese Unie. Het is bijzonder dat de twee concurrenten samen optrekken. De twee havens zeggen de komende jaren veel steun en geld van Europa nodig te hebben.

De Antwerpse havenbestuurders staan vanmiddag in Brussel zij aan zij met de Rotterdamse havenbons Ronald Paul. In de bekende Bibliothèque Solvay in het Leopoldpark, vlakbij het Europees Parlement, houden zij het evenement ‘The Added Value of Ports’. Met dit mini-congres vragen ze aandacht voor de economische betekenis van havens. En ze vragen om Europese steun en geld voor milieuprojecten.

Grootste

Rotterdam en Antwerpen zijn de twee grootste havens van Europa. Ze beconcurreren elkaar fel in het aantrekken van grote containerschepen en chemiefabrieken. Ze vormen ook de meest vervuilde gebieden van het continent.

Beide havens hebben plannen om de CO2-uitstoot van de raffinaderijen af te vangen en het broeikasgas in lege gasvelden onder de Noordzee te stoppen. Ook hebben ze waterstofprojecten en willen ze meer windparken op zee, zodat de chemische fabrieken op groene stroom kunnen draaien. Het gaat om miljardeninvesteringen.

Quote

Wij rekenen op steun op het gebied van regelge­ving en op financiële impulsen

Jacques Vandermeiren, Haven van Antwerpen

,,Steun van de Europese Unie is essentieel bij infrastructuurinvesteringen die nodig zijn voor het realiseren van de energietransitie’’, zegt Ronald Paul, operationeel directeur bij het Havenbedrijf Rotterdam. De Vlaamse haventopman Jacques Vandermeiren laat in een persbericht weten: ,,Wij rekenen op steun op het gebied van regelgeving en op financiële impulsen voor projecten waarvan de business cases nog niet sluitend zijn.’’ Volgens de Vlaamse haventopman zijn grote havenclusters ‘de uitgelezen plekken’ om de overgang van fossiele bedrijvigheid naar schone industrie voor elkaar te krijgen.

De twee havens houden hun evenement nu, omdat er net een nieuwe Europese Commissie en een nieuw gekozen Europees parlement is.