Volledig scherm
Parnassia, waar onder meer de Rotterdamse instelling Antes onder valt, heeft psychiatrische klinieken maar biedt ook hulp thuis of op haar locaties. © Frank Jansen

Patiëntenstop bij Parnassia: honderden VGZ-verzekerden met psychische problemen niet welkom

Honderden verzekerden van VGZ die psychische hulp nodig hebben, zijn dit jaar niet meer welkom bij Parnassia. De grootste instelling voor geestelijke gezondheidszorg in onder meer de Rotterdamse regio stelt een patiëntenstop in. De instelling en verzekeraar hebben een conflict over vele miljoenen, omdat er veel meer verzekerden van VGZ hulp krijgen dan verwacht.

De patiëntenstop is een teken van het hoog opgelopen meningsverschil tussen VGZ en het grote Parnassia, waar onder meer de Rotterdamse instelling Antes en Bavo Europoort onder vallen. Andere merken zijn Indigo, Youz, i-psy, PsyQ en Fivoor. De reden: er klopten dit jaar veel meer patiënten met een VGZ-verzekering bij Parnassia aan. Alleen al in de Rotterdamse regio, waar VGZ de minimapolis heeft, kregen er negenhonderd verzekerden meer dan verwacht een behandeling.

Miljoenen

De ggz-instelling zou al deze behandelingen uit eigen zak moeten betalen. ,,Dat komt voor dit jaar neer op 5 miljoen euro. Verleden jaar was het 10 miljoen euro’’, vertelt Stephan Valk, voorzitter van de raad van bestuur. ,,Wij vinden dat de verzekeraar hier ook aan mee moet betalen.’’ Verleden jaar boekte Parnassia een verlies van 30 miljoen. Gisteren kwam in het nieuws dat er in heel Nederland bij de instelling 12.000 mensen op de wachtlijst staan. Dat VGZ niet extra betaalt heeft ‘ernstige financiële gevolgen’. ,,We beschikken eenvoudig niet over de miljoenen die daarvoor nodig zijn.’’

Door de patiëntenstop lopen de kosten niet verder op. De VGZ-verzekerden die komende week een eerste afspraak hebben bij een van de onderdelen van Parnassia, zijn nog welkom. Daarna komen zij niet aan de beurt tot het nieuwe jaar start. Behandelingen die al lopen gaan gewoon door. Valk: ,,Behalve als het om ernstige psychische problemen gaat die niet kunnen wachten. Onze medewerkers vinden dit heel vervelend: je wilt kijken naar de urgentie en de volgorde van aanmeldingen en niet naar iemands verzekeraar.’’

Quote

Onze medewer­kers vinden dit heel vervelend: je wilt kijken naar de urgentie en de volgorde van aanmeldin­gen en niet naar iemands verzeke­raar

Nog geen afspraken voor toekomst

Voor volgend jaar hebben Parnassia en VGZ nog geen afspraken gemaakt. De patiëntenstop lijkt dan ook een drukmiddel in de onderhandelingen. ,,Wij zullen niet akkoord gaan met het contract zoals het dit jaar is en ook niet met het tarief dat VGZ wil betalen, dat lager is dan het standaardtarief.’’ 

De bestuursvoorzitter roept verzekerden op goed te kijken welke polis ze voor volgend jaar kiezen. VGZ en het Ikazia Ziekenhuis hebben ook een conflict. Huisartsen kregen nog voor de zomer de oproep verzekerden van VGZ naar andere ziekenhuizen in de regio te verwijzen.

VGZ stelt dat de gesprekken over het ‘dringende beroep’ dat Parnassia voor extra geld deed, nog lopen. Verder wijst een woordvoerder op de plicht om zorg te blijven bieden, ook als het plafond dat aan het begin van het jaar is afgesproken is gehaald. Hij stelt dat het ‘jammer’ is dat Parnassia deze ‘eenzijdige maatregel’ heeft genomen. Verzekerden kunnen contact opnemen als zij niet terecht kunnen.