Volledig scherm
Het hoogtedetectiesysteem in de Maastunnel moet voorkomen dat vrachtwagens zich vastrijden. © Foto Cees Kuiper

‘Nieuwe’ Maastunnel heeft veel meer meldingen van te hoge vrachtwagens

Het aantal meldingen van te hoge vrachtwagens in de Maastunnel is met een kwart toegenomen sinds de grote opknapbeurt van de oeververbinding. De gemeente Rotterdam doet onderzoek naar de oorzaak.

Voor de tunnel een twee jaar durende renovatie en restauratie onderging, waren er gemiddeld acht hoogtemeldingen per dag. ,,Nu zijn het er tien”, zegt een woordvoerder. ,,Daar zijn we natuurlijk heel verbaasd over.” Naar de precieze oorzaak is het volgens de zegsman nog gissen. ,,Het onderzoek dat daarnaar loopt, is nog niet afgerond.”

Quote

Eerst waren het acht meldingen per dag, nu zijn het er tien

Woordvoerder, Gemeente Rotterdam

Een truck met een hoogte van meer dan 4 meter krijgt het signaal dat-ie niet door de tunnel kan. De verkeerslichten aan beide kanten van de oeververbinding gaan dan op rood, zodat de vrachtwagen kan keren en een andere route kan kiezen. Het overige verkeer kan ondertussen niet door de tunnel. 

Hoewel de Maastunnel 77 jaar oud is, voldoet de doorrijhoogte van 4 meter aan de wettelijk toegestane hoogte van vrachtwagens in Europa. Dat het hoogtedetectiesysteem toch vaak alarm slaat, kan allerlei oorzaken hebben. Een uitstekend zeil of een verkeerd verdeelde lading kan er debet aan zijn. Ook kan apparatuur te scherp staan afgesteld.

Brits

Soms is een vrachtwagen ook echt te hoog. Dan gaat het vaak om Britse voertuigen. In het Verenigd Koninkrijk mogen voertuigen hoger dan 4 meter zijn. Daarom staan er al vanaf Hoek van Holland borden langs de weg om Britse chauffeurs erop te attenderen dat ze moeten omrijden, maar soms komen ze toch bij de Maastunnel uit.

Om het aantal meldingen te beperken heeft de gemeente eerder al aanpassingen gedaan aan het hoogtedetectiesysteem. Het slaat nu pas alarm als een wagen een paar centimeter hoger is dan 4 meter. Ook zijn de radars verplaatst naar een stuk weg waar met een normale snelheid wordt gereden. Eerder stonden ze op een plek waar vrachtwagens veel moesten remmen en optrekken. Bij het remmen vouwt een vrachtwagen als het ware ineen, waardoor die zo een paar centimeter hoger kan zijn.