Volledig scherm
Marc van der Veen van Rib Experience in Rotterdam. ,,Als je met een RIB vaart, moet je weten dat je met een vaartuig met een verhoogd risico onderweg bent.’’ © Jan de Groen

Marc van der Veen vaart al 18 jaar met snelle RIB door Rotterdam. ‘Vaarregels zijn gedateerd’

De regels waar schippers zich aan moeten houden zijn gedateerd. Dat stelt Marc van der Veen, die achttien jaar geleden de supersnelle RIB-boten in Nederland introduceerde, naar aanleiding van het dodelijk ongeluk op de Nieuwe Maas in Rotterdam. Daarbij kwam een 62-jarige Belgische vrouw om het leven.

Bestuurders van plezierjachten of sloepjes, die bij het ongeluk van vrijdagmiddag betrokken waren, moeten in Nederland slechts voldoen aan de regels van een ‘klein vaarbewijs’. Theoretische kennis. In principe niets meer dan het kunnen onderscheiden van bak- en stuurboord en weten waar de gekleurde boeien in de vaargeul voor staan.

Dat is het grote probleem, zegt Van der Veen, die met zijn RIB Experience dagelijks op het water in Rotterdam te vinden is. ,,Die wetgeving is verouderd. Niet afgestemd op de boten die nu op het water zijn te vinden.’’

Quote

Onervaren particulie­ren ontdekken nu ook de RIB’s. Ze leggen drie ton neer voor een boot en gaan met duizend pk het water op

Marc van der Veen, RIB Experience Rotterdam

Achttien jaar geleden was de Rotterdammer de eerste met een snelle RIB-boot in het land. De buitenboordmotoren van 250 pk leverden een veelvoud van het vermogen van de patrouilleboten van gede politie (50 pk). Na Rotterdam ontdekten ook steden als New York, Vancouver, Stockholm en Oslo de ‘RIB-tours’ voor toeristen. Van der Veen: ,,En nu ontdekt ook de particulier ze. Er zijn zat mensen die zomaar drie ton neerleggen voor een boot en vervolgens met zo’n duizend pk het water op gaan. Onervaren schippers, want ze varen misschien vijftig tot honderd uur per jaar.’’

Gevaren

Daarmee wijst hij niet met de beschuldigende vinger naar de RIB-bestuurder die vrijdag bij het ongeluk betrokken was. Zeker niet zelfs. ,,Want ik ben er niet bij geweest’', zegt hij. Wat Van der Veen maar wil zeggen is dat de rubberen speedboten veel gevaren met zich meebrengen. Een onbedoelde duw tegen de gashendel is al voldoende om de boot op hoge snelheid te brengen. ,,Dat gaat echt heel snel. En hij staat niet zomaar weer stil. Ik vind dat je als bestuurder van zo’n boot heel goed de gevaren moet kennen’’, stelt Van der Veen.

Hij vindt dat op landelijk niveau gekeken moet worden naar de vaarregels. Want nu kwam Rotterdam na een ongeluk in het nieuws. Net als een jaar eerder, toen ook in Scheveningen een dode viel te betreuren na een aanvaring. Hij vreest voor Amsterdam. ,,Daar mogen schippers in de grachten maximaal twaalf personen meenemen. Maar ze vinden altijd een maas in de wet om toch met meer mensen het water op te gaan. Dus wat doen ze: ze varen naar het IJ, waar ook binnenvaart aanwezig is. Ik hoop het niet, maar dat gaat natuurlijk ook nog eens fout.

‘Gentlemans agreement’

Van der Veen pleit voor ‘aanvullende eisen’ voor schippers die commercieel gaan varen. Zelf heeft hij met zijn rondvaarten duidelijke regels afgestemd en is er een ‘gentleman's agreement’ met andere dagelijkse gebruikers van de Rotterdamse rivieren. ,,Wij leggen onszelf strenge eisen op. Altijd een zwemvest aan, de bestuurder die altijd staat achter het roer. Of het ongeluk voorkomen had kunnen worden weet ik niet Zeker maar een grotere bewustwording van de risico’s onder schippers van snelle vaartuigen had wel een bijdrage kunnen leveren om dit ongeluk te voorkomen.’’

Het maken van onderscheid in type vaarbewijs is een van de mogelijke verbeterpunten. Zoals automobilisten niet zomaar op een motor of met een vrachtwagen mogen rijden en niet zonder extra vaardigheidsproeven een caravan mogen ‘voortsleuren’. ,,Het gaat om het bewustzijn. Weten dat je met, in ons geval een RIB, met een vaartuig met een verhoogd risico onderweg bent. Het maken van onderscheid op dit gebied is misschien geen slecht idee. Alleen de vraag is: wie gaat dat toetsen. Want er zijn in Nederland veel te weinig ervaren vaarinstructeurs.’’

Elke ochtend op de hoogte van het laatste nieuws in Rotterdam en omgeving? Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

  1. Rotterdamse politieagent (bijna) uit de kleren voor Tetris-Challenge

    Rotterdam­se politie­agent (bijna) uit de kleren voor Te­tris-Challenge

    Als je meedoet aan een challenge, kan je het maar beter goed doen moeten ze bij politieteam Rijnmond-Oost gedacht hebben. Op sociale media plaatst de politie een foto van een agent die in zijn onderbroek, shirt én sokken op de grond ligt. Hulpdiensten in heel Europa doen mee aan de Tetris-Challenge, waarbij alles wat in hun voertuigen zit, wordt uitgestald. ‘The next level...en tevens het laatste level’, knipoogt de politie bij het kiekje.