Volledig scherm
De HAL-kade in Rotterdam. Het cruiseschip Ovation of the Seas ligt er aangemeerd. © Jan Kok | Boomerang Fotografie

Kades kunnen langer mee dan gedacht en dat is goed nieuws voor de Rotterdamse haven

Kademuren in de haven kunnen langer mee dan tot nu toe werd aangenomen. Dat heeft ingenieur Alfred Roubos van het Havenbedrijf Rotterdam aangetoond. Dat is goed nieuws voor zijn werkgever, die nu jaarlijks honderden miljoenen aan onderhoud kwijt is. 

Roubos is deze week bij de TU Delft gepromoveerd op zijn onderzoek. Het proefschrift heeft geleid tot nieuwe inzichten. Kademuren zijn tot nu toe op dezelfde wijze getoetst als gebouwen en bruggen. Roubos bewees met behulp van 75 miljard computerberekeningen dat dit onterecht was en dat kademuren een lager risicoprofiel hebben.

Dankzij Roubos kan het Havenbedrijf Rotterdam geld besparen. De havenbeheerder heeft 86 kilometer aan kades in onderhoud. Het Havenbedrijf is jaarlijks zo’n 250 miljoen euro kwijt aan het beheer van kades en vaarwegen. 

Toetsen

De nieuwe inzichten hebben geleid tot een aanpassing van de Eurocode, de Europese norm voor het toetsen van de veiligheid van bouwconstructies. Met de nieuwverworven kennis gaat het Havenbedrijf de ontwerplevensduur van de kademuren van de Rotterdamse haven opnieuw beoordelen.