Hoe voetbalclub Feyenoord beslist over de toekomst van Rotterdam-Zuid
Feyenoord beslist nu eens níet over de aankoop van een scorende spits of sterke verdediger. De club beslist deze maand over Feyenoord City, een van de grootste en meest omstreden bouwprojecten uit de recente geschiedenis van Rotterdam. Niet alleen een stadion, maar een operatie die de halve stad voor eens en altijd uit de armoede moet halen.
Delen per e-mail
Tegenstanders waarschuwen voor een historische vergissing: de Kuip, Neerlands enige echte voetbaltempel, mag nooit verloren gaan voor Feyenoord. Voorstanders vinden juist dat een nieuw stadion de club naar een hoger plan kan tillen. Niet alleen Feyenoord, maar ook Rotterdam-Zuid. Ja, de hele Rotterdamse regio profiteert ervan, aldus de plannenmakers.
Het gaat dus om héél veel meer dan alleen een nieuw voetbalstadion met 63.000 plekken. Aan Feyenoord City is ook een wijk verbonden, met zo’n 3700 woningen. En winkels, horeca, scholen, sportcentra en parken. Banen en welvaart. Half in het water gebouwd moet uit de Nieuwe Maas een nieuwe Rotterdamse blikvanger verrijzen die Zuid trots maakt.
Prijskaartje
Aan het stadion hangt een prijskaartje van 365,7 miljoen euro. Met de hele gebiedsontwikkeling is anderhalf miljard euro gemoeid. Met andere woorden: de directie van voetbalclub Feyenoord, voorzitter Mark Koevermans voorop, besluit niet over de toekomst van Feyenoord. Ze besluiten over de toekomst van de stad.
Het slepende dossier bevindt zich in de eindfase. Tijd om alles op een rijtje te zetten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Bed & Bunker: van compleet vervallen ruimte uit de Tweede Wereldoorlog naar vakantieverblijf
,,Onherkenbaar.’’ ,,Wat een verschil!’’ Mensen die wel eens een huis hebben opgeknapt, herkennen de kreten. Ze zijn in het duingebied van Hoek van Holland ook te horen. Een compleet vervallen, gevandaliseerde telefoonbunker uit de Tweede Wereldoorlog is er (bijna) omgetoverd in een vakantieverblijf. -
Marktleider bioplastics kiest voor Rotterdam: Mijlpaal voor de haven
Het Braziliaanse petrochemische bedrijf Braskem verplaatst zijn opslagplaats voor bioplastics van de haven van Antwerpen naar Rotterdam. Volgens ‘s werelds grootste producent van biopolymeren kiest ze voor Rotterdam vanwege de goede infrastructuur in combinatie met de moderne opslagfaciliteit. -
PREMIUM
Woningbouwsubsidie voor een viaduct naar een voetbalstadion? ‘Dan moet ie ook heel belangrijk zijn voor de wijk’
Kun je een woningbouwsubsidie krijgen voor een viaduct naar een voetbalstadion? Ja, dat kan, maar dan moet die weg wel heel belangrijk zijn voor de woonwijk ernaast. ,,Dat is hier de vraag.’’ -
PREMIUM
Kapiteins houden in de Rotterdamse haven soms stil dat zij zieken aan boord hebben
Schepen die Rotterdam aandoen, verzwijgen soms dat zij zieken aan boord hebben. Het afgelopen jaar is in een vijftal gevallen geconstateerd dat de kapitein meldde dat iedereen gezond is, maar bij controle bleek dat dit niet waar was. Vanwege de coronacrisis zijn de richtlijnen aangescherpt. -
VIDEO Zorgen over verkeersveiligheid in Nesselande: ‘Het is tijd voor actie’
VVD en Leefbaar Rotterdam maken zich grote zorgen over de verkeersveiligheid in Nesselande. Zondag raakte een 15-jarige fietser gewond na een aanrijding op de Laan van Avant-Garde. De partijen dringen aan op maatregelen.
-
Leefbaar Rotterdam wil duidelijkheid: zet wethouder Kathmann zich nog wel volledig in voor haar stad?
Een vrolijk folderende wethouder van economische zaken, terwijl ondernemers in de stad in de problemen zitten. Volgens Leefbaar Rotterdam is dat ‘moeilijk uit te leggen’. -
Mondkapje niet meer verplicht bij Feyenoord, Sparta en Excelsior
De supporters van Feyenoord, Sparta en Excelsior hoeven bij de wedstrijden van hun geliefde club geen mondkapje meer op, dat stelt de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb. Maar ook zonder mondkapje op mogen zij nog niet juichen, schreeuwen of zingen. -
Rotterdam wil inwoners verleiden tot gebruik huurwagen: in 2030 moeten er 10.000 deelauto's zijn
Het aandeel deelauto’s in Rotterdam is te laag, vindt verkeerswethouder Judith Bokhove. In 2030 moet het aantal zijn verdriedubbeld naar zo’n 10.000 exemplaren. Een campagne gericht op bewoners, bezoekers en werknemers moet mensen gaan verleiden vaker voor een huurwagen te kiezen.