Door deze cruciale baggeroperatie kan de Rotterdamse haven weer jaren mee

videoMet getoeter en het spuiten van water is het uitdiepen van de Nieuwe Waterweg gevierd. Het nautisch saluut markeert een cruciale ingreep in de toegangsweg van de Rotterdamse haven waarmee duizenden banen zijn gemoeid.

De Nieuwe Waterweg moest dieper, anders zou Rotterdam de concurrentiestrijd met andere havens verliezen en snel uit de top-10 van grootste havens ter wereld vallen, zegt verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen. ,,Veel mensen zouden hun werk kwijtraken.’’

Volgens haar zijn 150.000 gezinnen afhankelijk van deze slagader van de Nederlandse economie. ,,3 procent van ons nationale inkomen verdienen we hier.’’

Quote

5 miljoen kubieke meter slib en zand is er weggebag­gerd. Genoeg om drie keer stadion de Kuip te vullen

Om toegankelijk te blijven voor de nieuwste generatie gigatankers is zo’n 1,5 meter – op sommige plekken zelfs 2 meter – aan slib en zand uit de Nieuwe Waterweg geschept. Ook de havens in het Botlekgebied zijn uitgediept. De haven is nu van Hoek van Holland tot Spijkenisse , over een lengte van 25 kilometer, minstens 15 meter diep.

Quote

Jaarlijks varen er meer dan 15.000 zeeschepen over de Nieuwe Waterweg

Anderhalf jaar baggerwerk en 70 miljoen euro verder kan de Rotterdamse haven er weer vijftien jaar tegenaan. Dat is een voorzichtige schatting van de minister. ,,We weten nooit hoe de scheepvaart zich ontwikkeld.’’

Het baggeren is gedaan voor de diepliggende olietankers die naar de raffinaderijen van Shell en ExxonMobil varen en ook voor de ijzererts- en kolenschepen die naar EBS moeten. Ze zullen in de toekomst schonere lading vervoeren, zegt Van Nieuwenhuizen. ,,Maar dat zal de schepen niet minder groot maken.’’

Voor jaren bereikbaar

Volgens operationeel directeur Ronald Paul van het Havenbedrijf Rotterdam betekent het uitdiepen van de haven dat de bedrijven die weer voor jaren bereikbaar zijn, ook zullen investeren in hun fabrieken en terminals. ,,Dat zal een veelvoud zijn van de kosten van het baggerwerk.’’

Quote

Eén bom uit de Tweede Wereldoor­log is er gevonden. Een kleintje. De baggeraars hadden er meer verwacht

Sleephopperzuigers van de baggeraars Boskalis en Van der Kamp klaarden de klus. Deze schepen zijn, oneerbiedig gezegd, een soort varende stofzuigers. Ze baggerden, terwijl de scheepvaart gewoon doorging. ,,We hebben het werk verdeeld in vakken’’, zegt Paul. ,,Dat werd steeds van tevoren bekendgemaakt. De andere schepen voeren daar omheen.’’

Volledig scherm
De Strandway van Boskalis spoot tijdens het nautisch saluut donderdag waterfonteinen, ‘rainbowen’ in maritiem jargon. Ook de Ecodelta van baggeraar Van der Kamp spoot mee. Minister Cora van Nieuwenhuizen zag het allemaal van dichtbij aan boord van de Z8. © Arie Kievit