Uitzicht in mei 2021 op het Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Aan het gebied direct om het collectiegebouw heen wordt nog altijd hard gewerkt.
Volledig scherm
PREMIUM
Uitzicht in mei 2021 op het Depot Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Aan het gebied direct om het collectiegebouw heen wordt nog altijd hard gewerkt. © BVB/Ossip van Duivenbode

Dit is wanneer het Depot van Boijmans in Rotterdam opent én zoveel kost een kaartje

Na jaren van bouwen ‘sluipt’ het opvallendste bouwproject van Rotterdam naar zijn opening. Morgen is het zover, dan kunnen de eerste kaarten voor het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen worden gekocht voor bezoeken vanaf 6 november. Maar wat voor bijzondere attractie, internationaal al veel besproken, krijgen we er nu precies bij in de stad?  

  1. Zo zag het dagelijks leven in Rotterdam eruit in de jaren 50 en 60: ‘Geld voor speelgoed was er niet’
    Fotoserie

    Zo zag het dagelijks leven in Rotterdam eruit in de jaren 50 en 60: ‘Geld voor speelgoed was er niet’

    Half Rotterdam ging al op de kiek bij volksfotograaf Helmuth Tjemmes (77), bij wie het fotograferen in het bloed zit. Wars van allerlei digitale ontwikkelingen en andere moderne hulpmiddelen schiet hij rolletjes vol met stadsbeelden, variërend van vrolijke strandtaferelen tot moeders die de was ophangen op het balkon, drie hoog achter. Het oeuvre geeft een eerlijk beeld van de stad en zijn inwoners, vaak rouw en immer indringend. ,,Iedereen kan fotograferen. Maar niet iedereen maakt een foto.’’
  2. Lekker knikkeren tussen de bielzen, maar altijd uitkijken voor het stomende moordenaartje
    PREMIUM
    rotterdam van toen

    Lekker knikkeren tussen de bielzen, maar altijd uitkijken voor het stomende moordenaar­tje

    Rotterdam is de stad van het openbaar vervoer. Bij elke lantaarnpaal stopt wel een tram, bus, trein of metro – we chargeren – en tel daarbij op alle leen-, huur- of leasescooters, fietsen en rollators, dan hebben we in ons aller Rotjeknor weinig meer te wensen over om van A naar B te komen. O ja, de benenwagen, da’s ook nog een optie, zeker vanwege het uitzicht. Want je weet niet wat je mist als je gemotoriseerd en harder dan 5 kilometer per uur door onze onwaarschijnlijk blitse stad raast.