‘Als Rotterdam The Hague Airport wil groeien had dát de boodschap naar de omwonenden moeten zijn’
OpinieRotterdam The Hague Airport heeft het verbruid bij omwonenden, omdat het luchtvaartbedrijf nooit echt overleg heeft gevoerd met de buren, stelt communicatieadviseur Stefanie Couwenberg. ,,Het zogeheten open gesprek kende helemaal geen open agenda.’’
Afgelopen week las ik in het AD weer een artikel rond Rotterdam Airport. Als omwonende die de toename van het aantal vluchten en de geluidsoverlast dagelijks ervaart, zie ik de kop ‘Hele participatie was een show’ in mijn dagblad en denk: ‘Dit is dus wat er gebeurt als je participatie gebruikt als excuus om te ‘draagvlakken’, niet transparant bent over besluitvorming, eerder gemaakte keuzes en de mate van invloed van mensen’…
De deelnemers aan het ‘participatietraject’ (niet voor niets tussen aanhalingstekens) rondom de toekomst van Rotterdam Airport voelen zich belazerd en stapten eerder bijna allemaal al op, omdat onder andere resultaten geheim gehouden moesten worden voor de achterban. Het zogeheten open gesprek kende helemaal geen open agenda, maar bleek in de praktijk volledig gericht op slechts één agendapunt: groen licht voor groei.
Er wordt weleens gekscherend gezegd: ‘Maar dat vliegveld is er toch altijd al geweest?’ Dat klopt. Maar argumenten als ‘je weet waar je ging wonen’ en ‘van een vliegveld in de buurt heb je nu eenmaal overlast’ gaan hier niet op. Daarmee sla je het gesprek dood. Bij ‘echte’ participatie gaat het namelijk niet over ‘gelijk hebben’ of over ‘winnen’.
Naar elkaar luisteren
Het gaat over het bereid zijn écht een gesprek te voeren, in plaats van tegenstanders buiten spel te zetten; De bereidheid naar elkaar te luisteren en óók oog te hebben voor de wijsheid van de minderheid. Door niet open te zijn over plannen en de werkelijke insteek van het ‘overleg’ heeft de overheid en het luchtvaartbedrijf diezelfde inwoners die altijd meegaand waren nu juist tegen zich.
Ik weiger persoonlijk bijeenkomsten te faciliteren, waar bewust wordt aangestuurd op een bepaalde uitkomst, terwijl in de communicatie vooraf een ‘iedereen-doet-mee-verwachting’ wordt geschetst. Een houding die je van overheden, bedrijven en de professionals die er werken ook mag verwachten.
Mensen voelen zich niet gehoord en krijgen het gevoel dat deze groei en dit besluit vanaf dag één al vast stond
Bij participatie hoor je bereid te zijn samen te kijken naar kansen en bedreigingen, en verschillende scenario’s, waarbij je alle belangen afweegt én je vooraf eerlijk bent over de mate van invloed die deelnemers krijgen op welk gespreksonderwerp.
Gemiste kans
Voor de overheid en luchtvaartreuzen hier een gemiste kans. Want in essentie zijn veel omwonenden zoals eerder aangegeven helemaal niet tegen de aanwezigheid van het vliegveld, maar wel tegen de manier waarop besluitvorming over de ontwikkeling ervan plaatsvindt. Mensen voelen zich niet gehoord en krijgen het gevoel dat deze groei en dit besluit vanaf dag één al vast stond… Het beeld ontstaat van ‘de machtige overheid en de vliegtuiglobby’ tegen ‘de inwoner’, wat uiteindelijk het vertrouwen in onze democratie schaadt.
Lang verhaal kort: wees eerlijk over verwachtingen, de mate van invloed en de rol van deelnemers aan overleg. Als je een participatietraject ingaat en daarbij voorhoudt dat het gaat om samen te kijken wat toekomstscenario’s zijn, maar feitelijk gewoon wil dat omwonenden instemmen met groei, had dát de boodschap moeten zijn.
Stefanie Couwenberg is communicatieadviseur, dagvoorzitter en trainer creatief denken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met video1
Dit is nu de meest verkochte autokleur ter wereld
Chemieconcern BASF heeft uitgezocht wat wereldwijd de populairste exterieurkleuren van nieuwe auto’s zijn. De verrassing is dat er steeds meer bijzondere kleuren bijkomen, zoals bijvoorbeeld ‘violet’. Bij de top 3 is het al jaren stuivertje wisselen tussen zwart, wit en grijs. -
PREMIUM
Van supporter naar speler van verrassende koploper: korfballer Stefan droomt van unieke prestatie met ADO
Als Stefan Robbemont (30) de laatste jaren over ADO sprak, ging het niet meer over ‘we’ maar over ‘ze’. Motivatiegebrek had een vervroeg korfbalpensioen van de ’s-Gravendeler ingeleid. Wie had toen gedacht dat hij na vier jaar zijn rentree zou maken en nu mag dromen van een unieke prestatie? ,,Dat we bovenaan staan, is heel bijzonder.” -
PREMIUMKoken & Eten
Zo houd je je messen het handigst scherp (met bonustip voor je kartelmes)
Met twee, hooguit drie goede koksmessen kun je een heel kokend leven voort. Maar dan moet je ze wel goed verzorgen. Hoe doe je dat? -
PREMIUM
Drugssoldaat sluit strafdeal met justitie en mag toch zwijgen: ‘35.000 euro in cokehandel een fooitje’
Eigenlijk zou het Openbaar Ministerie zes jaar cel eisen tegen Abdenabbi B. (28) uit Rotterdam. Als drugssoldaat en uithaler was hij volgens justitie betrokken bij twee coketransporten in Dordrecht en Werkendam. Na ‘procesafspraken’ met zijn advocaat werd die strafeis maandag in de rechtbank teruggedraaid tot vier jaar. De verdachte kan bovendien blijven zwijgen. Alleen de rechters moeten nu nog akkoord gaan. -
Lezersbrieven
‘Omwonenden moeten van directeur RTHA geluidsoverlast maar slikken’
Volgens een AD lezer spat de arrogantie af van Wilma van Dijk, directeur van Rotterdam The Hague Airport, in een interview met deze krant. De lezer meent dat ze geen enkel inlevingsvermogen heeft met de omwonenden. Ook iets op uw hart? Laat het ons weten.
-
Getest: dit is de beste wasdroogcombinatie
Wat is de beste wasdroogcombinatie? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
-
-
Deze historische Rotterdamse politieauto is nu terug als miniatuurversie
De Chevrolet C10 was verreweg de stoerste dienstwagen die de Rotterdamse politie ooit tot haar beschikking heeft gehad. Tot verdriet van velen nam het politiekorps echter in 1984 afscheid van de Amerikaanse wagens. Maar Modelcars Rotterdam en twee gepensioneerde medewerkers van de Politie Rotterdam, Bram Verhoeff en Jose Michels, hebben bijna veertig jaar later de auto opnieuw tot leven geroepen. In miniatuurversie! -
PREMIUM
Minder vluchten op Rotterdam Airport? ‘Dan komt ons verdienmodel ernstig in gevaar’
De plannen voor het toestaan van meer vluchten op Rotterdam The Hague Airport zorgen voor ophef. Wilma van Dijk, de nieuwe directeur van de luchthaven, spreekt zich voor het eerst uit.