Volledig scherm
Ongevallen op de onoverzichtelijke en drukke kruising afslag 22 van de A17 komen met grote regelmaat voor. © Foto Cor Viveen

Verkeersveiligheid op A17-afslag bij Oud Gastel ter discussie

OUD GASTEL - De aanwezigheid van zo'n 150 verkeersborden in een straal van 500 meter spreekt volgens CDA-fractievoorzitter Ad van Tetering boekdelen. ,,De verkeersveiligheid is op dit stukje Halderberge zwaar in het geding.‘’

Van Tetering doelt op afslag 22 van rijksweg 17 ter hoogte van Oud Gastel. ,,Wat CDA betreft de meest onveilige verkeerssituatie in Halderberge. Er komen zowel rijks-, provinciale als gemeentelijke wegen bij elkaar. De rijksweg telt twee op- en twee afritten, de Slotstraat, de Holstraat, de Elleboogstraat, het Broekestraatje en de Langebergsestraat komen op amper 400 meter van elkaar op de provinciale weg uit.‘’

Op de N641 geldt als maximum snelheid 80 kilometer per uur. De CDA-er wil de snelheid op deze drukke kruispunten terug te brengen naar 60 kilometer per uur. Bovendien moet er iets gebeuren aan het dichtslibbend verkeer in de spitsuren op de op- en afritten van de A17. Volgens Van Tetering het gevolg van het vele sluipverkeer, wat hier de A17 verlaat om via de Oudenbossche Koepelbaan en Bosschenhoofd aansluiting te krijgen op de A58. ,,In de file nemen automobilisten zelfs de berm of carpoolstrook mee om maar verder vooraan te staan.‘’ 

Anders dan de Koepelbaan en de N641 is op het tracé tussen Kuivezand en het viaduct A17 alleen het fietspad heringericht. Van Tetering vraagt of de autoweg alsnog kan worden aangepakt. Tenslotte vraagt hij naar een overzicht van het aantal ongevallen van de laatste jaren op dit korte tracé.

Burgemeester en wethouders nemen de artikel 38-vragen in behandeling. Aanpak van dit weggedeelte staat voor dit jaar niet in het onderhoudsprogramma.

beeld geven van het daadwerkelijk aantal ongelukken.