Pix4Profs / Peter van Trijen
Volledig scherm
© Pix4Profs / Peter van Trijen

Toerclub De Bidon wordt 50 jaar: ‘Het begon als een wild clubje, met vijf vrienden’

Roosendaal - Hij is lid van het eerste uur en vernoemd naar de heilige Rumoldes, in de volksmond Sint Rombout. In een katholieke sport als wielrennen heb je dan meteen al een streepje voor. Rumy Jansen (79) hoorde vijftig jaar geleden bij de oprichters van toerclub De Bidon.

  1. 
Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsychiater geeft tips
    PREMIUM

    Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsy­chi­a­ter geeft tips

    Niemand start een gezin met het idee dat het zal uitdraaien op een scheiding. Ook Charlotte (31) had het niet makkelijk om het voltijdse moederschap los te laten. ,,Andere alleenstaande moeders zeiden dat het wel zou wennen, en ze hadden gelijk: ik heb mijn draai gevonden. Mao en Niloh zijn gelukkig, en met de kat erbij vormen wij een team van vier.” Ze legt uit hoe de regeling met haar partner verloopt, en ook kinderpsychiater Peter Adriaenssens geeft advies rond co-ouderschap.
  2. Appartementen in pastorie en Sint-Martinuskerk in Schijf: ‘Eeuwig zonde als de kerk zou verdwijnen’
    PREMIUM

    Appartemen­ten in pastorie en Sint-Martinus­kerk in Schijf: ‘Eeuwig zonde als de kerk zou verdwijnen’

    SCHIJF - De pastorie van Schijf wordt omgebouwd tot appartementencomplex voor senioren. Ook in de naastgelegen Sint-Martinuskerk zouden woningen kunnen komen. Die plannen heeft de Stichting Kerk en Samenleving uit Schijf. Er blijft in de kerk ruimte gewoon voor diensten en vieringen. Op die manier hoopt de Schijfse gemeenschap de woningmarkt een zetje te geven én het leegkomend religieus erfgoed te bewaren.
  3. Krachtige mediacampagne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    Krachtige mediacam­pag­ne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    In de media en online zien we niet vaak realistische beelden van pas bevallen vrouwen, vindt het Australische menstruatieondergoedmerk Modibodi. Daarom lanceert het samen met stockbeeldenbedrijf Getty Images een campagne die het moederschap in al zijn facetten en echte lichamen van pas bevallen vrouwen wil tonen. Het merk nodigt ouders ook uit om op sociale media hun eigen foto’s te plaatsen met de hashtag #PostpartumUnfiltered.