Volledig scherm
Een scanauto ter illustratie. © ROBIN UTRECHT

Invoeren scanauto kost zeker tussen de drie en vier ton: ‘En de besparing op handhaving is minimaal’

ROOSENDAAL - Mocht de Roosendaalse politiek toch besluiten een scanauto in te voeren voor parkeercontroles, dan is daar zeker een investering van tussen de drie en de vier ton voor nodig om over te stappen naar een digitaal parkeersysteem. Daar komen de kosten voor die auto dan nog eens bovenop. 

Dat laat verkeerswethouder Cees Lok weten in antwoord op vragen van de Roosendaalse Lijst en VLP. De gemeente Roosendaal is een half jaar geleden door de raad aan het werk gezet om te onderzoeken of zo'n scanauto rendabel is. 

Lok waarschuwde toen al dat er eerst af zou moeten worden gestapt van het parkeersysteem met bonnetjes. Zo'n scanauto werkt namelijk alleen bij digitaal parkeren. 

‘Besparing is minimaal’

Het omvormen van die parkeermeters alleen al vraagt volgens Lok een investering van drie tot vier ton. Dat Roosendaal daarentegen veel zou kunnen besparen als het gaat om parkeerwachten is volgens Lok ook geen waar: ,,Nu gaan parkeercontroleurs in koppels op pad. Met een scanauto is er zeker één chauffeur nodig én een koppel parkeerwachten voor de nacontrole en het uitschrijven van de boete. De besparing is dus uiterst minimaal.’’

Gebruikmaken van die ene scanauto die Bergen op Zoom, Steenbergen en Tholen nu samen gebruiken, ziet Lok ook niet direct zitten. ,,Want die kan maar in één gemeente tegelijk zijn.’’