Volledig scherm
Het gecrashte vliegtuig bij Breda International Airport was zaterdag het zesde ongeval sinds 31 mei 2018 toen een reclamevlieger dodelijk verongelukte. © Venema Media

‘Crash op vliegveld heeft meer impact dan twee auto's tegen de vangrail’

BOSSCHENHOOFD - Grappenmakers op sociale media wijten de reeks ongelukken in korte tijd op het vliegveld bij Bosschenhoofd aan de naamsverandering: ,,Sinds Seppe Breda International Airport is gaan heten, gaat het mis. Hoogmoed komt letterlijk voor de val‘’, zo twittert iemand. 

Luchthavenmeester Jan Voeten kan er niet om lachen. Daar is met drie omgekomen piloten - allen goede bekenden van Voeten - ook weinig reden toe. Zaterdag gingen weer alle toeters en bellen af toen een sportvliegtuig van de baan schoot, maar dat liep gelukkig goed af. Voeten realiseert zich dat elk incident op en rond zijn vliegveld er één te veel is. ,,Het gaat gepaard met meer impact dan wanneer twee auto's hiernaast op de A58 tegen de vangrail botsen. Gelukkig betrof het blikschade en in vorige gevallen een lekke band. Zonder slachtoffers.‘’ 

De luchtvaartpolitie heeft het strafrechtelijk onderzoek zaterdagmiddag al afgesloten. De Onderzoeksraad voor Veiligheid bekijkt volgens Voeten altijd of er lering te trekken valt uit de crash. Twee keer per jaar wordt op het vliegveld voor alle piloten een zogeheten safety meeting gehouden. ,,Dan nemen we de incidenten door, ook weer om er van te leren.”