Volledig scherm
Het rode asfalt op de Flaneerdijk in Roosendaal brokkelt nu al af. © Henk den Ridder

Asfalt van nieuw fietspad Flaneerdijk in Roosendaal brokkelt nu al af

ROOSENDAAL - Het vorig jaar opgeknapte fietspad van de Flaneerdijk krijgt dit jaar opnieuw een nieuwe toplaag. De kosten komen voor rekening van de aannemer die vorig jaar een onjuist asfaltmengsel heeft gebruikt bij de reconstructie van het fietspad.

Voor de zomervakantie van dit jaar moet er een nieuwe asfaltlaag liggen.

Volledig scherm
Het fietspad aan de Flaneerdijk in de Roosendaalse wijk Kortendijk. © Henk den Ridder

Het fietspad van de Flaneerdijk is een van de langste fietspaden in de bebouwde kom van Roosendaal. Het is ruim 1 kilometer lang en loopt van de Zundertseweg tot aan Centrum voor Zorg en Wonen De Bloemschevaert aan de Covellijndijk. Volgens raadslid Gerard van Zalinge van VLP-fractie is de nieuwe toplaag ‘van een mindere kwaliteit'.

Van mensen die het fietspad gebruiken hoorde hij: ‘De toplaag van het fietspad lijkt af te brokkelen. Het pad ligt bezaaid met rode steentjes. Vooral in de bochten, kruispunten en aansluiting op andere stukken asfalt of stoep zie je kuilen ontstaan. Aan de kant van het fietskruispunt Beryldijk met de Barietdijk zit zelfs gewoon een kuil dat je wel een gat kunt noemen.’

 En hoewel de temperaturen buiten eerder aan de lente dan aan de winter doen denken, schrijft Van Zalinge aan het college van B en W: ‘Met de vorst en mogelijke sneeuw kun je verwachten dat in de gevormde kuilen er vocht in blijft staan en daarmee ook ijs gaat vormen. En juist in de bochten kan dat val-ongelukken veroorzaken’.

Gerecycled materiaal

In 2019 is het fietspad van de Flaneerdijk gereconstrueerd waarbij de tegelverharding van het fietspad is vervangen door een asfaltconstructie. Uit het overzicht ‘Duurzame maatregelen gemeente Roosendaal’ van wethouder Inge Raaijmakers blijkt dat daarbij is gekozen voor asfalt met gerecycled materiaal. Het is asfalt dat twee keer langer mee zou moeten gaan. 

Wortelschermen

Er zijn bij de opknapbeurt van het fietspad meer duurzame technieken toegepast. Zo zijn er biobased wortelschermen geplaatst en zijn bomen gerooid om meer plaats te maken voor groen. Wethouder Raaijmakers: ‘We zoeken steeds meer naar een duurzame inrichting van de openbare ruimte. Daarom is voor dit fietspad gekozen om als pilot in de toplaag een asfaltmengsel toe te passen met een biobased bindmiddel in plaats van het op aardolie gebaseerde bitumen.’  De aannemer heeft voor het toegepaste asfaltmengsel een garantie afgegeven. 

Gevaarlijke situaties

Wat nu? Wethouder Raaijmakers: ‘De toplaag wordt volgens planning nog voor juni, maar uiterlijk voor de zomervakantie 2020 vervangen.’ Mochten er tussentijds gevaarlijke situaties ontstaan dan zal de aannemer die herstellen.