Volledig scherm
El Nido, Filipijnen. © Thinkstock

Zó kiezen wij onze vakantiebestemming

Nederlanders laten zich bij het kiezen van hun vakantie massaal leiden door het weer op die bestemming. Ook prijs en veiligheid spelen een grote rol. Dat blijkt uit onderzoek door online reisbureau dé VakantieDiscounter onder tweeduizend respondenten.

Sociale media nemem een steeds belangrijkere rol in. ,,Inmiddels blijkt men meer waarde te hechten aan de foto’s en verhalen op Facebook, Instagram en YouTube dan aan de ervaringen van familie en vrienden’’, vertelt een woordvoerster. Reisorganisaties zijn zich daarvan bewust en sturen vloggers en bloggers op pad om potentiële klanten warm te maken voor de reizen die zij aanbieden. 

Een utopische voorstelling lijkt dus de voorkeur te hebben op 'echte vakantieverhalen’. Door het gebruik van filters en bewerkingsprogramma's, krijgen mensen namelijk niet de hele waarheid voor ogen. Zo bleek uit onderzoek van Expedia dat 65 procent van de vakantiegangers Instagramfilters gebruikt, waardoor de lucht bijvoorbeeld blauwer is en de hoofdpersoon op de foto bruiner. 14 procent gaat creatiever aan de slag en poetst andere toeristen weg met Photoshop of zet zichzelf voor een monument. Maar, zo zei media- en gedragspsycholoog Mischa Coster eerder tegen deze website: ,,Niet alleen sociale mediagebruikers maken zich daar schuldig aan, die foto’s in de reisbrochures en reiswebsites zijn zeker niet gephotoshopt?’’ 

Blader maar eens onderaan dit artikel door de fotoslider: Wat je verwacht vs wat je krijgt.

Zaken die een minder grote rol spelen in de keuze voor een vakantiebestemming zijn praktische zaken als de taal en het verkrijgen van de juiste reispapieren. En hoewel veiligheid genoemd wordt als een van de belangrijkste topics, blijkt men de benodigde vaccinaties een stuk minder belangrijk te vinden.

Factoren van invloed op keuze vakantiebestemming (schaal 1-10):

Weer (8,9)
Prijs (8,6)
Veiligheid (8,3)
Reistijd (6,3)
Foto’s/verhalen op sociale media (6,2)
Ervaringen vrienden/familie (5,4)
Taal (4,5)
Benodigde reispapieren (4,3)
Benodigde vaccinaties (4,2)

Prijs geeft doorslag 

Als de bestemming dan eenmaal gekozen is, wordt er voor het kiezen van de juiste accommodatie vooral gekeken naar de prijs. Daarbij zijn ook de recensies van anderen en de ligging doorslaggevend. Minder waarde hechten we aan het aantal sterren van de accommodatie en – opvallend genoeg – de aanwezigheid van wifi.

Een all-inclusivevakantie scoort nog maar nét een voldoende: met een gemiddelde van 5,6 willen we niet per se alles binnen handbereik hebben in ons resort. Liever eten we buiten de deur en ontdekken we de vakantiebestemming. Opvallend is dat de lokale keuken helemaal niet voorkomt in beide lijstjes. 

Factoren van invloed op keuze accommodatie (schaal 1-10):

Prijs (8,3)
Reviews (8,1)
Ligging t.o.v. centrum en/of strand (8,0)
Aantal sterren (6,7)
Aanwezigheid van wifi (6,7)
All-inclusive (5,6)