Grote paniek bij reizigers om vakantievluchten: ANVR sleept Schiphol voor de rechter
met videoEr is grote paniek onder reizigers of hun reis deze zomer nog wel doorgaat, nu Schiphol een nog onbekend aantal vakantievluchten gaat schrappen. Reisorganisaties worden platgebeld door verontruste klanten. Reiskoepel ANVR verwacht zeker tientallen miljoenen euro's schade en spant een rechtszaak aan tegen Schiphol.
De onrust is groot na berichten dat Schiphol vandaag of morgen bekendmaakt hoeveel vluchten er deze zomer worden geschrapt om zo de zomerdrukte op de luchthaven het hoofd te bieden. Mogelijk worden hierdoor tienduizenden tot honderdduizenden reizigers gedupeerd. Schiphol zegt op het moment nog druk in overleg te zijn met luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties.
ANVR is woest. De koepel vreest dat reisorganisaties door het ‘falende personeelsbeleid’ van Schiphol tientallen miljoenen euro’s schade lijden. Er zullen niet alleen veel reizen geannuleerd moeten worden, met alle financiële gevolgen van dien, ook zullen veel mensen die nog een lastminute reis hadden willen boeken zich nu wel bedenken. ,,Dit levert ons gigantisch veel schade op.”
De reisorganisaties hebben een advocaat in de arm genomen en gaan een rechtszaak aanspannen tegen Schiphol. ,,De luchthaven zal deze schade moeten gaan betalen.”
De vrees is dat dit tot forse financiële problemen kan leiden bij een groot aantal reisorganisaties. Bij annulering van een reis zijn de reisorganisaties wettelijk verplicht om de klanten de kosten van de reis volledig terug te betalen. Het lijkt erop dat reisorganisaties de kosten van bijvoorbeeld de annulering van een hotel, excursie of transfer straks nergens kunnen verhalen. Als zij dit uit eigen portemonnee moeten ophoesten, kan dat problematisch worden, zeker omdat zij de afgelopen twee jaar nauwelijks reizen hebben kunnen uitvoeren door alle corona-ellende en dus weinig vet op de botten hebben.
Tekst gaat verder onder de interactieve tijdlijn...Chaos op Schiphol
Tureluurs
Veel reizigers vrezen dat hun vakantie in het water valt. Reisorganisaties worden geconfronteerd met een tsunami aan telefoontjes van mensen die deze zomer vanaf Schiphol het vliegtuig willen pakken. ,,We zijn echt ontzettend kwaad dat er nog steeds niets duidelijk is. We worden hier tureluurs van, en alle reizigers ook”, reageert Frank Oostdam, voorzitter van ANVR.
Hij roept reizigers op toch nog even geduld te hebben. ,,We snappen hoe vreselijk balen dit is, maar we kunnen op het moment ook niets zeggen. We vragen daarom aan mensen niet te bellen.”
De verwachting is dat de reisorganisaties klanten die een pakketreis hebben geboekt pas midden volgende week duidelijkheid kunnen geven. Mensen die een los ticket hebben geboekt weten waarschijnlijk rond of net na het weekend meer.
De Consumentenbond raadt reizigers die via Schiphol vliegen en door de drukte daar onzeker zijn of hun vlucht geschrapt wordt, aan om vooral af te wachten en niet zelf de vliegtickets te wijzigen. ,,Het kost je heel veel geld en je krijgt geen garantie dat die andere vlucht wel gaat”, aldus een woordvoerster. Volgens de bond hebben consumenten rechten als hun reis wordt geannuleerd.
Verschil
Er is overigens wel een verschil in de afhandeling tussen een los geboekte vlucht of een pakketreis. Bij die laatste is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk. De vlucht kan verplaatst worden of er kan een vervangende busreis worden georganiseerd. Bij een vergelijkbaar vervangend aanbod moet de reiziger dit accepteren, dat geldt niet als de situatie heel anders is. ,,Bijvoorbeeld als je vier in plaats van acht dagen op de bestemming bent. Dan kun je je geld terugkrijgen.”
Wie zelf een losse vlucht heeft geboekt, heeft minder rechten. Bij een annulering kan diegene het geld terugkrijgen, een vervangend vluchtaanbod accepteren of zelf zoeken naar een andere vlucht, al dan niet buiten Schiphol. Het kan overigens lastig worden om kosten van een geannuleerde hotelovernachting te verhalen op de luchthaven.
De aankondiging van Schiphol dat vluchten moeten worden geschrapt, komt niet geheel onverwacht. De luchthaven kampt al langer met flinke personeelstekorten, onder andere aan beveiligers en afhandelaars is er een groot tekort. In combinatie met de toegenomen stroom aan vakantiegangers zorgt dit zo nu en dan voor chaotische taferelen op de luchthaven, met soms geannuleerde en vertraagde vluchten tot gevolg. Zo moest KLM een paar weken terug liefst 42 vluchten van Europese bestemmingen schrappen, om de drukte op Schiphol niet verder te vergroten.
Om meer personeel aan te trekken, heeft de luchthaven met vakbonden afgesproken dat beveiligers, bagage-afhandelaars, schoonmakers en buschauffeurs op het vliegveld deze zomer een bonus krijgen. De problemen lijken overigens niet alleen hier in Nederland te spelen. Ook op vliegvelden in België, Frankrijk en Duitsland wordt een ‘hete zomer’ verwacht, ook als gevolg van personeelsgebrek.
Bekijk hier al onze video’s over de chaos op Schiphol:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMTIPS
Help! De planten hangen slap en zijn bijna dood: met deze eenvoudige tips kun je ze redden
Natuurlijk wil je de planten van de buren verzorgen. Maar nu ze bijna terug zijn, ziet hun urban jungle eruit als een savanne, hangen de ooit zo energieke kamerplanten er lusteloos bij en is het gras bij de buren allesbehalve groen. Help?! Hoe red je hun planten? -
PREMIUM
Vliegreis gecanceld? Dan is er altijd nog de slaaptrein vanuit Utrecht
Nu door de problemen op Schiphol vliegen steeds onzekerder wordt, kiezen steeds meer mensen voor een tripje met de slaaptrein. ‘Heb je nog plek, want ons vliegtuig naar Berlijn is gecanceld. Dan ga ik wel met de nachttrein.’ -
met video
Nederlandse Spoorwegen willen personeel trekken met treinsimulator
De Nederlandse Spoorwegen (NS) zetten een treinsimulator in om personeel te werven. De simulator staat vanaf vrijdag een hele dag op Utrecht Centraal en reist daarna elke week een dag langs een ander station. -
Vraag het ons
Deze groenten kunnen je darmen in de war brengen
Ons panel van deskundigen beantwoordt al je persoonlijke vragen. Over lijf en leden, hart en ziel. Ook een vraag? Mail naar zo@dpgmedia.nl. Deze keer beantwoordt onze expert voedingsdeskundige Karine Hoenderdos de vraag: kunnen groenten je darmen irriteren? -
PREMIUMaan de slag
In het holst van de nacht loopt verslaggever Danique mee met beveiliger Eddy: ‘Hoe hou je dit vol?’
Het personeelstekort in Nederland loopt de spuigaten uit. De ene na de andere vacature verschijnt online. Verslaggever Danique de Breet loopt deze zomer mee, daar waar de nood het hoogst is. Vandaag in aflevering 5: beveiligers.
-
PREMIUM
Snel nog even een routekaart of vignet bij de ANWB-winkel halen? Ze verdwijnen langzaam uit straatbeeld
Zeker voor oudere generaties is het vaste prik: voor aanvang van de vakantie snel nog naar de ANWB-winkel voor een routekaart of tolvignet. Maar de ANWB-winkel lijkt langzaam maar zeker uit het straatbeeld te verdwijnen. Waardoor komt dat? -
Oproep: welke vakantieliefde bleef jou altijd bij?
We hebben in de zomer, als het leven lichter, luchtiger en vrolijker voelt, bijna allemaal wel eens een kleine of grote vakantieflirt gehad. Maar welke vakantieliefde maakte zoveel indruk dat die je altijd bijbleef? Bijbleef omdat het heerlijk was of omdat het zo teleurstellend afliep? -
Dit is de top drie ergernissen van bezoekers van vakantieparken
Het staat op nummer één van ergernissen van bezoekers van vakantieparken: slecht schoongemaakte huisjes. Slechte bedden staan op gepaste afstand op plek twee. En op nummer drie staan stank en geurtjes. Dat blijkt uit onderzoek van Parkvakanties.