EasyJet schrapt stoelen om personeelstekort
EasyJet is van plan om deze zomer stoelen uit een aantal vliegtuigen te verwijderen, zodat het vluchten kan uitvoeren met minder cabinepersoneel. De luchtvaartmaatschappij kampt na de pandemie met personeelstekorten.
Door de achterste rij stoelen van zijn A319-vloot weg te halen, zegt EasyJet dat het met drie cabinepersoneelsleden kan vliegen in plaats van vier. Dat zou het aantal passagiers aan boord beperken tot maximaal 150, schrijft de BBC. De Britse vliegmaatschappij moet zich houden aan de regels van de Civil Aviation Authority (CAA). Hoeveel crew er aan boord moet zijn, is volgens die voorschriften afhankelijk van het aantal fysieke stoelen en niet van het daadwerkelijke aantal passagiers aan boord.
Volgens EasyJet komt maar een klein gedeelte van het totale aantal reizigers in het zomerseizoen te vervallen: zes per vlucht. Deze zomer verwacht de luchtvaartmaatschappij ‘in de buurt’ van het niveau van 2019 te vliegen. Voor de pandemie vlogen er elke dag in het hoogseizoen zo'n 300.000 passagiers.
Personeelstekorten
Net als op Schiphol kampen de Britse luchtvaartmaatschappijen en luchthavens sinds Pasen met personeelstekorten, omdat de vraag naar reizen weer is toegenomen na de opheffing van coronareisbeperkingen. Easyjet en British Airways werden afgelopen maand ook nog eens gedwongen honderden vluchten te annuleren, omdat door een stijgend aantal coronabesmettingen de uitval onder het personeel hoog was. Het was daardoor moeilijk om volledige dienstregelingen te behouden.
Veel luchtvaartmaatschappijen, waaronder Easyjet, nemen nieuwe cabinemedewerkers aan om personeel te vervangen dat tijdens de pandemie is ontslagen. Volgens experts zullen de personeelsproblemen tot twaalf maanden aanhouden.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit is de top drie ergernissen van bezoekers van vakantieparken
Het staat op nummer één van ergernissen van bezoekers van vakantieparken: slecht schoongemaakte huisjes. Slechte bedden staan op gepaste afstand op plek twee. En op nummer drie staan stank en geurtjes. Dat blijkt uit onderzoek van Parkvakanties. -
Ryanair dwingt Zuid-Afrikanen test te doen in Afrikaans om nationaliteit te bewijzen
Ryanair wordt beticht van racisme nu de luchtvaartmaatschappij eist dat Zuid-Afrikaanse passagiers een test doen in het Afrikaans om hun nationaliteit te bewijzen. Afrikaans wordt slechts door zo’n 13 procent van de bevolking gesproken, vooral door een witte minderheid, en wordt geassocieerd met apartheid. -
PREMIUMmet video's
Rookmelders verplicht, maar duizenden huurders hebben er nog geen een: ‘Onbegrijpelijk’
Duizenden huurders hebben nog altijd geen verplichte rookmelder. Dat komt door een tekort aan apparaten en installateurs, maar huurders zijn zelf ook niet allemaal even welwillend. Sommigen weigeren er zelfs één. Onbegrijpelijk, zeggen ze bij de brandweer. -
PREMIUM
Een app die toeristen spreidt? Heus, het werkt
Na de coronacrisis keren toeristen massaal terug naar ons land. Als vanouds trekken ze naar de topattracties die weer overvol raken. Maatregelen om de drukte in te dammen lijken zinloos. Toch is er hoop, blijkt uit een proef in Overijssel. Bezoekers laten zich best verleiden om naar andere plekken te gaan als ze op de juiste manier worden aangesproken. -
Drukte op Schiphol vandaag ‘beheersbaar’
Op luchthaven Schiphol was het vanwege het einde van de meivakantie vandaag erg druk, maar de situatie bleef beheersbaar. Volgens een woordvoerster van het vliegveld ‘liep alles goed door’.
-
PREMIUM
Dankzij een kwartiertje rennen vliegt de conditie van deze kinderen vooruit én zijn ze rustiger in de klas
Hijgend, puffend en zwetend stuiven de scholieren over het schoolplein: ze zijn al zeker vijf keer de school rond geweest. Drie keer per week rennen ze in een kwartiertje de Daily Mile van zo'n anderhalve kilometer. Met resultaat: leerlingen lopen na drie maanden gemiddeld zo'n vijftig procent harder. -
PREMIUM
Kalmte op Schiphol verhult problemen: ‘Alles moest zo goedkoop mogelijk, nu zie je het gevolg’
Dankzij onorthodoxe kunstgrepen beleeft Schiphol een relatief probleemloos weekend, eindelijk weer. Maar onder de oppervlakte borrelt het onverminderd. Lang was Nederland trots op zijn luchthaven, maar op welke principes werd dat succes gebouwd? ,,Alles moest zo goedkoop mogelijk. Nu zie je waar dat toe leidt.” -
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd.