Volledig scherm
© Shutterstock

Wil je een vriend helpen die een burn-out heeft? ‘Geef zo min mogelijk advies’

Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking Druk. Zijn advies voor de werkende medemens? Relax! Iedere week geeft Thijs daarom tips om jouw werkdag stressvrij te houden.

Het aantal mensen met een gevaarlijk hoog stressniveau loopt in de honderdduizenden per jaar. Enkele duizenden daarvan komen zelfs thuis te zitten omdat ze zijn opgebrand. Natuurlijk is dit vooral akelig voor de mensen die zelf met zo’n burn-out te maken krijgen. Maar ook voor de mensen eromheen - collega’s, vrienden, familie, partners - kan dit behoorlijk lastig zijn. Die hebben vaak het gevoel dat ze machteloos toekijken terwijl een verkeersongeluk zich voltrekt.

Dierbaren

Wat kun je doen wanneer iemand waar je van houdt in een burn-out belandt? Het is een vraag die me bij lezingen vaak gesteld wordt door zorgzame dierbaren. Mijn antwoord is voor hen over het algemeen een beetje teleurstellend: jij kunt het helaas niet voor die persoon oplossen. Sterker nog, het kan heel goed dat je goede advies en je in alle liefde opgezette zorgplannen juist averechts werken. Al deze goede bedoelingen kunnen juist worden ervaren als extra druk, met bij beiden frustratie tot gevolg. Hoe treffend jouw suggesties ook zijn: de kans dat degene in de burn-out ze ook oppikt is is niet zo groot. Immers, een oplossing is vaak pas een oplossing als iemand het zélf heeft bedacht.

Quote

Sta niet elke dag om acht uur met je wandel­schoe­nen voor de deur, maar laat het initiatief bij diegene

Wat kun je dan wél doen als je iemand in een burn-out wil helpen? Aangeven dat je beschikbaar bent voor waar diegene behoefte aan heeft, werkt goed - als je dit op een niet-pushende, vrijblijvende manier doet. Zeg bijvoorbeeld dat degene niet hoeft te schromen om je te bellen wanneer hij of zij een stuk wil gaan wandelen. Sta niet elke dag om acht uur met je wandelschoenen voor de deur, maar laat het initiatief bij diegene.

Open vragen

In gesprekken wil het vaak helpen om geïnteresseerde, open vragen te stellen over de ervaring van degene in een burn-out. De ruimte geven om gevoelens en ervaringen te delen werkt heel goed, je opstellen als een ongevraagde coach bepaald niet. Geef daarom ook zo min mogelijk advies. ,,Je moet gewoon X doen, joh!” geeft jou misschien het gevoel dat je goed aan het helpen bent, maar wordt vaak niet zo ervaren. Je gooit er het gesprek namelijk mee dicht. Bovendien: dat iets voor jou goed werkt, hoeft niet te betekenen dat dit voor de ander ook geldt.

Kortom, wil je iemand helpen in een burn-out, geef dan vooral aan dat je beschikbaar bent. Pushen, overnemen en haasten zijn uit den boze. Voor sommigen kan dit voelen als op je handen zitten. Maak je geen zorgen: door aan te geven dat je er bent, doe je al heel veel.

Thijs Launspach is psycholoog en stress-expert. Hij schreef de boeken Fokking Druk (2018) en Werken met millennials (2019).

Het aantal burn-outs onder millennials ligt veel hoger dan bij andere leeftijdsgroepen. Thijs Launspach legt in zijn boek ‘Werken met Millennials’ uit hoe je kunt voorkomen dat deze generatie opgebrand raakt:

Lees de beste artikelen op het gebied van werk, salaris en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!