Volledig scherm
Ann De Bisschop: ,,Je moet niet non-stop werken, je moet slimmer werken: leren wanneer je brein op z'n best is. Pak dan je olifanten - je zware taken - aan en doe je konijnen - kleine taakjes, zoals mail opvolgen - op een moment dat je efficiëntie op een lager pitje staat." © Joel Hoylaerts - Photo News

'Overwerken staat gelijk aan goed werken? Vergéét dat'

Ann De Bisschop (50) is Chef Geluk van het Belgische mediabedrijf Medialaan. Daar waakt ze over de fysieke en mentale toestand van haar medewerkers. Met yoga, fruit en trampolines. 

Work-lifebalance. Mindfulness. Grenzen bewaken. Noem het platgeslagen clichés of open deuren, de termen blijven de ruggengraat van de burn-outbestrijding. Dat is niet anders in het nieuwe boek Aftellen naar maandag, waarin Ann De Bisschop 12 experts aan het woord laat met concrete adviezen om hardwerkend personeel tegen zichzelf te beschermen. Zelfs de junglekamer van de Medialaan komt erin voor: om de creativiteit te masseren, komen er planten en een schommel uit het plafond en liggen er grasmatten.

Vroeger was deze ruimte het kantoor van De Bisschop, sinds goed een jaar 'director wellbeing' van Medialaan. Chef Geluk, zeg maar. Al moest ze daar eerst diep voor gaan. Toen de bazen haar twee jaar geleden vroegen om haar functie als commercieel directeur radio in te ruilen voor directeur radio, twijfelde Ann geen seconde. ,,Voor mij was dat een blijk van vertrouwen. Maar ik had er beter over moeten nadenken. Ik was te veel met cijfers bezig en te weinig met mensen en gelukkig werd ik daar niet van. Al snel doken de eerste signalen op: een jaar lang sliep ik heel slecht, ik had veel rug- en nekklachten. En plots was daar die zware hyperventilatie-aanval." Op doktersvoorschrift én advies van de CEO bleef ze even thuis. ,,Voor die raad ben ik dankbaar: zelf had ik het wellicht nooit aangedurfd even te pauzeren."

Wat heeft jou uit die periode getrokken?

,,Buitenlucht. Consequent gaan wandelen, iets wat ik nu mis wanneer ik het niet doe. Een burn-out werd nooit echt vastgesteld, maar uiteindelijk ben ik wel ruim twee maanden thuisgebleven. Heel snel voelde ik dat ik niet meer zou terugkeren als directeur radio, dus kon ik op zoek naar wat ik wél graag wilde doen. Mijn passie voor mensen is altijd een van mijn sterktes geweest. Onze radio- en tv-programma's worden gemaakt door ménsen, ons grootste kapitaal. Dat mogen we niet verwaarlozen."

De functie van Chef Geluk werd door jou in het leven geroepen. Wat houdt die functie in?

,,Ik focus op 5 G's: ik werk samen met HR aan alles wat onze mensen gezond, gelukkig, gemotiveerd, getalenteerd en geïnformeerd houdt. Daarvoor ben ik naar de medewerkers zelf gestapt: wat zou jullie gelukkiger maken, wat moeten we anders aanpakken, en wat gaat er vandaag goed? Regelmatig luister ik naar medewerkers die problemen ervaren. Vaak gaat het om spanningen tussen de leidinggevende en de medewerker. Verder werk ik op drie pijlers: het mentale, het fysieke en voeding. Ik introduceerde flexwerk, organiseer lezingen over stress, workshops over gezond koken, yogalessen, bokslessen en EHBO-cursussen. Intussen staan er buiten trampolines en pingpongtafels en liggen er springtouwen voor een energieke pauze."

Klinkt als een ponykamp.

,,Begrijp die kleine inspanningen niet verkeerd: hier wordt heel hard gewerkt. Maar het is wetenschappelijk bewezen dat ons brein na 52 minuten concentratie even moet rusten om weer te kunnen focussen. Daarom promoot ik energiepauzes om even naar buiten te gaan en organiseer ik wandelmeetings. Denk niet dat het hier allemaal yoga en zen is: je hebt geen idéé hoe strategisch die wandelingen kunnen zijn. Wie energie haalt uit het werk, ziet maandag niet meer als een berg. Zelf heb ik mijn parkeerplaats opgegeven en zet ik mijn auto zo ver mogelijk van de ingang. Zo kan ik niet alleen bewegen, ademen en het goede voorbeeld geven, ik kom ook nog eens 20 collega's tegen aan wie ik kan vragen hoe het met hen gaat."

En, hoe gaat het met die collega's? Stevenen veel medewerkers hier af op een burn-out?

,,Gelukkig vallen de cijfers mee: pakweg 5 mensen op de 600 werknemers zitten thuis met een burn-out. Maar we zijn er ons van bewust dat de werkdruk heel zwaar is. Kan moeilijk anders in een mediabedrijf. De baantevredenheid en het engagement liggen heel hoog, maar de herstelnood ook. De helft van de werknemers geeft aan dat ze zichzelf regelmatig rust moeten gunnen. Voor hen moeten we ervoor zorgen dat het nooit tot een burn-out leidt. Dat mijn aanpak werkt, zie ik op de werkvloer. De opkomst van de sportlessen ligt hoog en mensen komen me zeggen dat ze minder stress ervaren sinds we flexwerk hebben ingevoerd."

Al die tips en tricks: wéten we dat allemaal al niet? Work-lifebalance, mindfulness...

,,En ik ben de eerste om dat toe te geven. Het laatste wat ik wilde, was het zovéélste boek over burn-out en stress schrijven. Daarom bal ik de kennis van experts samen in 5 pagina's per onderwerp: dan weer over eten, dan weer over stress of goed slapen. Zo pikken lezers enkel de essentie mee en kunnen ze aan de slag met wat ze zelf willen."

Het boek somt alles op wat de werknemer kan doen. Maar wat moet de werkgever?

,,Dat hoofdstuk heb ik na lang beraad geschrapt. Daar moet ik simpelweg een boék over schrijven, want de rol van een leidinggevende is van het allergrootste belang voor het welzijn van de werknemer. Het beste wat leiders kunnen doen, is luisteren, luisteren, luisteren. Daar maken zij nu véél te weinig tijd voor vrij, en dus weten ze niet wat er leeft. Zonder het te beseffen, slibt hun agenda dicht met de ene meeting na de andere. Eigenlijk zouden leidinggevenden een uur per week in hun agenda moeten blokkeren om rond te lopen op de vloer en met hun mensen te praten. Of een spreekuur houden. Klinkt belachelijk, maar op die manier werkt het. Soms maak ik al het verschil door slechts tién minuten naar iemand te luisteren, zelfs al heb ik geen tijd. Zeg je dan nee, duw je mensen nog dieper."

Waar zie jij de oorzaak voor al dat uitblussen in het algemeen?

,,Ons brein krijgt geen rust meer. En dáár ligt de schuldige (wijst naar smartphone). Zat je vroeger in de wachtruimte bij de dokter, kon je enkel rondom je kijken. We vervelen ons niet meer! Let er eens op wat mensen doen aan een rood licht. Scrollen op hun smartphone. Terwijl de volumeknop van de radio opendraaien en meezingen zoveel meer plezier brengt."

Zijn yoga- en bokslessen dan dé oplossing tegen burn-out?

,,Nee, dat pretendeer ik ook niet. Wordt het grotere geheel niet aangepakt, zijn die kleine inspanningen een pleister op de wond. We komen uit een cultuur waar overwerken gelijk staat aan goéd werken. Dat is niet zo. De millennials beseffen dat al meer dan de oudere generatie. Je moet niet non-stop werken, je moet slimmer werken: leren wanneer je brein op z'n best is. Pak dan je olifanten - je zware taken - aan en doe je konijnen - kleine taakjes, zoals mail opvolgen - op een moment dat je efficiëntie op een lager pitje staat." 

,,Ik geloof niet in lange, grote theorieën, wel in tips & tricks. Elke werkvloer zou gebaat zijn met iemand die zich toegewijd bezig houdt met het welzijn van de werknemer. Meestal neemt iemand van HR die taak op zich, naast zijn eigen takenpakket. Maar er moét iemand zijn die zegt dat het oké is is om even een pauze te nemen. En denk niet dat dit alleen kan binnen een hip mediabedrijf. Elk bedrijf, hoe groot of klein, heeft er baat bij goed voor zijn medewerkers te zorgen. Moeilijk is het niet om 's middags te zeggen: kom, we gaan even wandelen. En we gaan gezond lunchen. Een gelukkige en gezonde collega is ook een gemotiveerde en productieve medewerker."

Zo vermijd je dat het te veel wordt

Deel tijd mentaal op in 'boxen': een werkbox, een gezinsbox, een vrijetijdsbox...

Begin de dag met een 'olifant': een zware taak waarop je je moet focussen

Stop met multitasken: het duurt 25 minuten voor je weer 100 procent geconcentreerd bent

Sta om de 30 minuten rechtop

Plan creatieve opdrachten in rond 15 à 16 uur

Merk 'vlindermomenten' op: trekt de dochter aan je mouw om even te dansen? Doé het dan. Een paar minuutjes en jullie zijn beiden opgeladen

Lees alle artikelen op het gebied van werk en carrière op onze Werkt-pagina en meld je aan voor de nieuwsbrief!