Foto ter illustratie. Horeca-ondernemers en andere werkgevers die door de coronacrisis getroffen zijn, kunnen vanaf morgen terecht bij het UWV-noodloket.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. Horeca-ondernemers en andere werkgevers die door de coronacrisis getroffen zijn, kunnen vanaf morgen terecht bij het UWV-noodloket. © Arie Kievit

Noodloket voor werkgevers morgen open, UWV verwacht tienduizenden aanmeldingen per dag

Het UWV opent morgen het noodloket voor werkgevers die in de knel zijn geraakt door de coronacrisis. Bedrijven die in aanmerking willen komen voor de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) kunnen vanaf 9.00 uur een aanvraag indienen via de website.

Afgelopen dinsdag werd de definitieve regeling voor getroffen werkgevers bekend gemaakt. Sindsdien is er hard doorgewerkt om het loket morgen te kunnen openen, zegt Fred Paling, voorzitter Raad van Bestuur van UWV. ,,De resultaten van de laatste tests zijn positief en dat betekent dat het loket, zoals we wilden, maandag open kan.’’ 

Werkgevers met een minimaal omzetverlies van twintig procent over een periode van drie maanden komen in aanmerking voor de regeling. Als zij hun personeel gewoon doorbetalen gedurende deze periode, krijgen ze een tegemoetkoming in de loonkosten voor de maanden tot en met mei. Het bedrag wordt in drie termijnen overgemaakt.

Knelpunten

De overheid vergoedt daarbij maximaal 90 procent van de loonkosten als het omzetverlies honderd procent is. Naarmate het omzetverlies minder groot is, wordt er ook minder uitgekeerd. Werkgevers die een complete en correcte aanvraag hebben ingediend kunnen binnen twee tot vier weken de eerste uitbetaling verwachten, schat het UWV. 

Er wordt gerekend op tienduizenden aanvragen per dag. Het UWV stelt goed voorbereid te zijn op grote drukte op de site. Paling: ,,Er is een wachtrijmechanisme ingebouwd, waarbij mensen gevraagd wordt het iets later nog eens te proberen.’’ Hij vraagt werkgevers rekening te houden met mogelijke gevolgen van de enorme toestroom van aanvragen. ,,Alles is in een recordtempo neergezet, dus het is onvermijdelijk dat we nog tegen onvoorziene zaken en knelpunten aanlopen. Die proberen we dan zo snel mogelijk op te lossen, maar we vragen om begrip daarvoor.’’ 

  1. De hele dag pakketjes stampen en ’s avonds kapot op de bank: ‘Er wordt steeds meer van ons verwacht’
    PREMIUM

    De hele dag pakketjes stampen en ’s avonds kapot op de bank: ‘Er wordt steeds meer van ons verwacht’

    Veel meer stops en nóg meer pakketjes. Nu bijna iedereen thuis is, wordt er meer online gewinkeld dan ooit. Pakketbezorgers draaien overuren en de Belangenvereniging Pakket Distributie bereidt een rechtszaak voor tegen PostNL. Want die kan via advertenties de bezorgers wel bedanken, maar dat maakt ze nog geen goede opdrachtgever, klinkt het. Of zoals bezorger Bas Masselink zegt: ,,Als wij steeds harder moeten werken, horen we toch meer te verdienen. Of ben ik nou gek?”