Vliegtuigen moeten langer op grote hoogte vliegen: ‘Zo hoog dat je ze nauwelijks hoort’
Het luchtruim wordt anders ingedeeld. Vliegtuigen moeten de kortste route gaan nemen en zo lang mogelijk hoog blijven vliegen, waardoor de geluidsoverlast en uitstoot verminderen. Door de gewraakte laagvliegroutes te schrappen, maakt het kabinet ook de weg vrij voor de opening van Lelystad Airport. ,,Dat lossen we dit jaar al op.”
Delen per e-mail
Vanaf 2023 vliegen vliegtuigen – als het aan het kabinet ligt – in rechte lijnen naar hun bestemming en blijven ze zo lang mogelijk hoog in de lucht. ,,Zó hoog dat je ze nauwelijks hoort”, zegt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Pas op het laatste moment moeten de toestellen de landing inzetten. En bij vertrek stijgen ze zo snel mogelijk. Om dat stijgen en dalen zo ongestoord en veilig mogelijk te maken, krijgen alle vliegvelden vaste ‘naderingsroutes’.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Overzicht maatregelen: Lockdown blijft gelden, wel paar kleine versoepelingen
Premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) maakten vanavond bekend dat de harde lockdown tot eind maart van kracht blijft. Pas daarna - zo rond Pasen - kunnen mogelijk versoepelingen worden doorgevoerd, want ‘deze lockdown houden we niet nog eens vier maanden vol'. Het overgrote deel van de maatregelen blijft dus gelden. Wel werden enkele, kleine versoepelingen doorgevoerd. Een overzicht. -
PREMIUM
Bezuinigen is uit, geld uitgeven is in: ‘Rekening bij latere generaties leggen is verantwoord’
In plaats van keihard te bezuinigen zoals na de financiële crisis leggen politieke partijen de rekening van de coronapandemie nu volgens het CPB bij toekomstige generaties neer. Hoe eerlijk is dat? ,,Mensen krijgen er kwaliteit van leven voor terug.’’ -
PREMIUMZes vragen
Nee, de stikstofcrisis is niet weg: wat gaat het kabinet doen?
Na bijna een jaar studeren, presenteerde het Adviescollege Stikstofproblematiek maandag een serie oplossingen voor de stikstofcrisis. Hoe groot is het probleem ook weer en wat gaat het kabinet doen? Zes vragen. -
Video
VVD en CDA laten met programma schuld het hardst oplopen
De meeste politieke partijen willen het geld de komende jaren flink laten rollen. Die spilzucht gaat gepaard met een oplopend begrotingstekort. Opvallend is dat VVD en CDA de staatsschuld de komende kabinetsperiode het hardst laten oplopen, terwijl juist deze partijen traditiegetrouw hameren op gezonde overheidsfinanciën. -
Geleidelijke groei Schiphol na coronacrisis
De groeispurt van Schiphol wordt vertraagd nu door de coronacrisis de snelle groeiscenario’s in het water zijn gevallen. Geleidelijke aanwas van het aantal vluchten is komende jaren het motto.
-
PREMIUMministers in crisistijd
‘Bij Hugo zie je aan zijn gezicht dat hij het zwaar heeft, Wouter krijgt vlekken’
Het kabinet regeert in een permanente crisis. Dat doet iets met de ministers, die ook moeten waken voor hun eigen welzijn. Vier bewindslieden vertellen openhartig hun verhaal: over stress en hoe je je rust pakt. -
KIJK TERUG
Kaag ziet gebrek aan durf bij coronabeleid: ‘We moeten leren leven met het virus, coronalens kan verblinden’
Massaal testen en een vaccinatiebewijs vormen volgens D66 een belangrijke sleutel voor het lockdown-slot, maar het ontbreekt aan veel politiek leiders aan moed om zulke plannen te steunen. -
kijk terug2
CDA-lijsttrekker Hoekstra wil WW-uitkering inkorten
CDA-lijsttrekker Wopke Hoekstra vindt dat de ‘tijd is gekomen’ om de maximale duur van de werkloosheidsuitkering te verkorten van twee naar één jaar. ,,Het is voor mensen nodig om werk te hebben, want je houdt er ook levensgeluk aan over.’’