RIVM: Gedeeltelijke snelheidsverlaging is genoeg om woningbouw te redden

Update / videoDe woningbouw kan worden vlotgetrokken door op ruim de helft van de snelwegen de maximumsnelheid te verlagen naar 100 kilometer per uur. Dat levert in principe genoeg stikstofruimte op, zo blijkt uit nieuwe berekeningen van het RIVM in opdracht van het kabinet.

Het gaat dan om snelwegen in de buurt van natuurgebieden, waar nu nog tot 130 kilometer per uur gereden mag worden. Door op die wegen - zo’n 50 tot 60 procent van alle rijkswegen - de snelheid te verlagen naar 100 kilometer per uur kunnen in 2020 voldoende nieuwbouwwoningen worden gebouwd.

Dat blijkt volgens Haagse ingewijden uit de nieuwste berekeningen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), die de coalitietop dezer dagen bespreekt. Door de stikstofcrisis liggen veel bouwprojecten stil. Pas als direct minder stikstof wordt uitgestoten, mag de overheid weer bouwvergunningen uitdelen.

Een gedeeltelijke snelheidsverlaging kan dus voldoende stikstofruimte opleveren voor kleine tot middelgrote woningbouwprojecten (tot tweehonderd huizen). Maar daarbij plaatst het RIVM wel een kanttekening: automobilisten moeten dan écht niet harder dan 100 gaan rijden. Anders bestaat het risico dat de stikstofuitstoot niet voldoende omlaag gaat en dat bouwprojecten alsnog niet door mogen gaan.

  1. Rutte: Heb niet de illusie dat we racisme oplossen met wetgeving alleen
    VIDEO

    Rutte: Heb niet de illusie dat we racisme oplossen met wetgeving alleen

    Racisme kan alleen succesvol worden aangepakt als iedere Nederlander daarbij helpt. Dat zei premier Mark Rutte vanmiddag in de Tweede Kamer, waar hij door de oppositie heen was geroepen om ‘leiderschap’ te tonen rond het racisme-incident tijdens een voetbalwedstrijd dit weekend. ,,Heb niet de illusie dat we dit oplossen met wetgeving alleen. Dat kan alleen als we met 17 miljoen mensen zeggen: Dit accepteren we niet meer.’’