Topvorm & pieken op het juiste moment

25 mei 2022

Eerst bouw je als loper aan het fundament, daarna schaaf je aan de vorm, en als de topvorm er dan is, is het zaak te pieken op het juiste moment: tijdens de belangrijke wedstrijden. Maar hoe doe je dat? Daar gaan Eric Brommert en Pim Bijl het vandaag over hebben. Met hulp van Luuk Maas die de kunst van het pieken wel beheerst, zo bewees hij dit seizoen met de nationale titel op de halve marathon en de 10 kilometer. Dat het allemaal nog niet zo eenvoudig is, zien we aan de Wilco Kelderman van De Pacer: Eric - 6 kilo lichter en aan de strepsils - worstelt zich door de aflevering heen. Bovendien speelt de Feyenoord-koorts bij beide heren op. Nu Tirana gloort is het plots een stuk makkelijker om niet aan de marathon te denken. Oh ja: bij Pim is de kop eraf. Bij de Verkerkloop in Zwijndrecht was van topvorm nog geen sprake, maar werd er toch een wisselbokaal in de wacht gesleept.

Hoe ga je om met blessures en hoe voorkom je ze?

Hoe ga je om met blessures en hoe voorkom je ze?

Seizoen 4 - Aflevering 6
We hebben het bij voorkeur over het genieten, de wedstrijdbeleving, de topvorm, persoonlijke records, de mooiste avonturen. Maar helaas is hardlopen een blessuregevoelige sport en komt vrijwel iedere loper vroeg of laat een keer tot stilstand. Wat gebeurt er dan in het hardloopkoppie, waarom balen we dan zo flink, hoe ga je met die frustraties om en hoe zorg je voor een goed herstel, hoe kun je er van leren, hoe bouw je zorgvuldig op, zodat je uiteindelijk als een sterkere en wijzere loper terugkeert?  Met Guido Hartensveld en Michel Butter praten we over onze eigen ervaringen met blessures. Zij blikken uitgebreid terug op de stressfactuur van Michel bij de WK in Moskou in 2013 en de gehele aanloop naar dat moment toe. Welke signalen waren er in de voorbereiding, welke keuzes maak je als loper en coach, wat schiet er allemaal door de gedachten als het hardlooplijf hapert, terwijl het hoofddoel nadert?  We proberen niet op de stoel van de fysiotherapeut of de sportarts te gaan zitten. Lossen deze aflevering niet jouw shin splints of runners knee op. Maar proberen wel handvaten toe te reiken. Niet alles is te voorkomen, zeker niet als je het randje opzoekt om te verbeteren, maar toch: wat kun je wél doen om te proberen blessures te voorkomen? Van het luisteren naar de signalen van het lichaam, de meldplicht van een sporter naar een coach toe, de juiste, realistische prikkels in een training en schema tot de ondersteunende krachttraining. En geloof ons: er wordt zowaar, helemaal op het eind, ook nog hardop gelachen in verder een aflevering van hoognodige bittere ernst.
28-01-2022 | 84 min