Het afstemmen van doelen en het omgaan met wedstrijdspanning

15 maart 2022

Het is weer hoog tijd voor een coachgesprek. Met Michel Butter en Guido Hartensveld bespreken we het plan voor de komende maanden. Dat Pim Bijl voor twee marathons (najaar 2022, voorjaar 2023) wil gaan is wel duidelijk, maar welke stappen moet hij zetten om daar zijn doelen te behalen? Met z'n vieren zoeken we naar de optimale weg. In welke mate blijft de marathon centraal staan, zijn er tussendoelen nodig en welke moeten dat zijn?  In deel twee van de podcast, volgend op een weergaloos bruggetje van Eric Brommert, pakken we het thema wedstrijdspanning bij de lurven. De wedstrijdagenda stroomt immers weer vol. Welke ervaring hebben wij met zenuwen? Welke lessen hebben we eruit getrokken? En hoe kun je er als deelnemer de komende maanden voor zorgen dat de zenuwen er mogen zijn, maar dat het jouw prestatie niet in de weg zit?

Hoe ga je om met blessures en hoe voorkom je ze?

Hoe ga je om met blessures en hoe voorkom je ze?

Seizoen 4 - Aflevering 6
We hebben het bij voorkeur over het genieten, de wedstrijdbeleving, de topvorm, persoonlijke records, de mooiste avonturen. Maar helaas is hardlopen een blessuregevoelige sport en komt vrijwel iedere loper vroeg of laat een keer tot stilstand. Wat gebeurt er dan in het hardloopkoppie, waarom balen we dan zo flink, hoe ga je met die frustraties om en hoe zorg je voor een goed herstel, hoe kun je er van leren, hoe bouw je zorgvuldig op, zodat je uiteindelijk als een sterkere en wijzere loper terugkeert?  Met Guido Hartensveld en Michel Butter praten we over onze eigen ervaringen met blessures. Zij blikken uitgebreid terug op de stressfactuur van Michel bij de WK in Moskou in 2013 en de gehele aanloop naar dat moment toe. Welke signalen waren er in de voorbereiding, welke keuzes maak je als loper en coach, wat schiet er allemaal door de gedachten als het hardlooplijf hapert, terwijl het hoofddoel nadert?  We proberen niet op de stoel van de fysiotherapeut of de sportarts te gaan zitten. Lossen deze aflevering niet jouw shin splints of runners knee op. Maar proberen wel handvaten toe te reiken. Niet alles is te voorkomen, zeker niet als je het randje opzoekt om te verbeteren, maar toch: wat kun je wél doen om te proberen blessures te voorkomen? Van het luisteren naar de signalen van het lichaam, de meldplicht van een sporter naar een coach toe, de juiste, realistische prikkels in een training en schema tot de ondersteunende krachttraining. En geloof ons: er wordt zowaar, helemaal op het eind, ook nog hardop gelachen in verder een aflevering van hoognodige bittere ernst.
28-01-2022 | 84 min