Bram Som over de magie van de mila en de killing zone

4 mei 2022

Bram Som is al een decennium gestopt als prof, maar zijn nationale records op de 800 meter staan nog altijd. Terwijl zijn zoon Seb op de elfde etage van de AD-redactie Pokémons vangt, praten we over de magie van de middenlangeafstanden. Hoe train je voor een 800 meter, hoe deel je de race in, wat komt er allemaal bij kijken? En: wat is de zogenoemde killing zone?  Hij haalt in herinnering de week terug van zijn hoogtepunt, het gewonnen EK in 2006. En hij praat over het zoeken naar balans, in fysiek en mentaal opzicht. De lessen uit zijn carrière, en dat waren er veel, nam hij daarna mee. Hij geeft tips om deze zomer sneller te worden op de kortere afstanden, legt uit waar je op moet letten voor en tijdens intervaltrainingen en stipt het belang aan van het kunnen lopen en vertrouwen op het gevoel.

Hoe ga je om met blessures en hoe voorkom je ze?

Hoe ga je om met blessures en hoe voorkom je ze?

Seizoen 4 - Aflevering 6
We hebben het bij voorkeur over het genieten, de wedstrijdbeleving, de topvorm, persoonlijke records, de mooiste avonturen. Maar helaas is hardlopen een blessuregevoelige sport en komt vrijwel iedere loper vroeg of laat een keer tot stilstand. Wat gebeurt er dan in het hardloopkoppie, waarom balen we dan zo flink, hoe ga je met die frustraties om en hoe zorg je voor een goed herstel, hoe kun je er van leren, hoe bouw je zorgvuldig op, zodat je uiteindelijk als een sterkere en wijzere loper terugkeert?  Met Guido Hartensveld en Michel Butter praten we over onze eigen ervaringen met blessures. Zij blikken uitgebreid terug op de stressfactuur van Michel bij de WK in Moskou in 2013 en de gehele aanloop naar dat moment toe. Welke signalen waren er in de voorbereiding, welke keuzes maak je als loper en coach, wat schiet er allemaal door de gedachten als het hardlooplijf hapert, terwijl het hoofddoel nadert?  We proberen niet op de stoel van de fysiotherapeut of de sportarts te gaan zitten. Lossen deze aflevering niet jouw shin splints of runners knee op. Maar proberen wel handvaten toe te reiken. Niet alles is te voorkomen, zeker niet als je het randje opzoekt om te verbeteren, maar toch: wat kun je wél doen om te proberen blessures te voorkomen? Van het luisteren naar de signalen van het lichaam, de meldplicht van een sporter naar een coach toe, de juiste, realistische prikkels in een training en schema tot de ondersteunende krachttraining. En geloof ons: er wordt zowaar, helemaal op het eind, ook nog hardop gelachen in verder een aflevering van hoognodige bittere ernst.
28-01-2022 | 84 min