Volledig scherm

Flipping

Dit jaar is mijn favoriete leraar gestorven. Ik had hem nog een brief geschreven, maar die heeft hij niet meer kunnen lezen.

Ik heb veel van hem geleerd.

Hij was een optimistische, ruimdenkende man, vol humor. Hij zette ons aan tot nadenken, maakte ons nieuwsgierig naar van alles en nog wat. Hij spoorde me aan bepaalde boeken te lezen die echt iets voor mij waren, moedigde me aan verhalen te schrijven. Ik heb nogal wat aan hem te danken.

Ik denk dat het een groot goed is als een leraar of docent zich persoonlijk met zijn studenten bemoeit. Ik heb er in ieder geval baat bij gehad en ik denk graag aan deze leraar terug en ook aan nog een aantal andere docenten die een persoonlijke aanpak hadden.

Nu zijn er in Nederland leraren die van mening zijn dat zomaar klakkeloos les geven, gevolgd door opdrachten, de afstand met de leerlingen te veel vergroot. Daarom nemen ze nu hun lessen eerst op en deze verfilmde lessen worden vervolgens aan de studenten gegeven. Ze kunnen dan thuis of op hun studieplek de filmpjes nauwkeurig bekijken en zo de leerstof in zich opnemen. Daarna krijgen ze opdrachten, die ze samen uitvoeren en waarbij de leraar, indien nodig, meer persoonlijke begeleiding kan geven.

Als de studenten het goed doen, zijn er op den duur misschien minder leraren nodig, omdat er in feite geen les meer hoeft te worden gegeven. Men kan volstaan met een aantal films. Of het allemaal goed gaat werken, is afwachten. Men doet dit niet alleen op middelbare scholen, maar ook op de Hogeschool Zeeland gaat men die richting uit. Deze manier van werken heeft een vreemde term gekregen. Men noemt het namelijk: flipping the classroom. Ik heb gehoord dat flipping een verbastering is van fucking, maar zo is het waarschijnlijk niet echt bedoeld.