Volledig scherm
© Getty Images / PZC

Komkommertijd zit vol mooie verhalen

Eigenlijk best gek: de ene dag is er meer nieuws dan de andere, en toch duurt het Journaal altijd even lang en is de krant bijna altijd even dik. De ene dag zijn er wel drie potentiële berichten om de krant mee te openen, zoals we het grootste bericht op de voorpagina noemen. De andere dag is het soms zoeken naar een geschikt verhaal. 

En toch is er elke dag precies één voorpagina met ruimte voor één opening. De krant is nu eenmaal niet van elastiek. En nee, online is dat niet heel anders. De ruimte is er onbeperkt, maar er kan maar één bericht de meest prominente plek op de homepage krijgen.

Nieuws is dus relatief. Een gebeurtenis die de ene dag wel de PZC haalt, kan er op een andere dag wegens plaatsgebrek buitenvallen. Dat is waarom professionele brengers van nieuws, zoals de ‘spindoctors’ van politici of bedrijven, slecht nieuws vaak proberen te brengen op een dag dat er veel ander nieuws is. Bury the news, noemen ze dat in Engeland. Dan valt het niet op, wie weet haalt het de krant niet eens. 

Vaak aangehaald is Jo Moore, een persadviseur van de toenmalige regering-Blair, die op 11 september 2001, terwijl de wereld verbijsterd naar de gebeurtenissen in New York keek, aan haar bazen schreef: ,,Vandaag is een goede dag om nieuws te brengen dat we willen begraven.” Ze suggereerde het slechte nieuws over problemen met pensioenen van raadsleden nu maar naar buiten te brengen. Andere goede dagen voor slecht nieuws: Vlak voor kerst, op Oudejaarsdag, of op de dag van een grote sportfinale.

Grillig nieuwsaanbod

Maar wat nu als er te veel ruimte is? Komt dat ook voor? In de zomer zijn politici en veel andere beeldbepalende mensen met vakantie. Het parlement is met reces, sportcompetities liggen stil, theaters brengen geen premières. Is dat komkommertijd? ’s Zomers is het nieuwsaanbod vaak nog wat grilliger dan anders. Neem vorig jaar. Toen ging het steeds over de extreme droogte. En in eerdere zomers draaide het om MH 17 of om de aanslag in Nice. Bepaald geen onderwerpen die je doen denken aan komkommertijd. Mediasocioloog Peter Vasterman ziet wel iets wat erop lijkt: ,,In de zomer krijgen onderwerpen de aandacht die in een andere periode geen nieuws zijn. In die zin bestaat komkommertijd wel degelijk.”

Ander nieuws, daar heeft Vasterman wel een punt. Want in Zeeland is de zomer juist een topperiode, zeer druk en van groot economisch belang. Dan genieten hier honderdduizenden toeristen. Dan wordt hier keihard gewerkt en dan roken de schoorstenen. De Zeeuwen die wel op reis zijn, beleven ook veel. Daarom besteedt de redactie van de PZC in deze maanden ruim aandacht aan de vakantie.

We halen de prachtigste verhalen op over slechte ervaringen. Weggespoeld, rampzalige pech onderweg? Ach, later lach je erom. We praten met stille genieters, de mensen die we treffen op dat bankje op de stadswallen of bij het water. We hiken in het Verdronken land van Saeftinghe. We racen met een quad over Tholen. We testen de leukste Zeeuwse attracties.

Verder hebben we de serie Vissen met Jan, waarin politiek verslaggever (en verwoed sportvisser) Jan Hoedeman politici op het havenhoofd van Scheveningen de ruimte geeft om nou eens te vertellen wat hen echt drijft. Dat levert vaak mooie inkijkjes op. Deze zomer brengen we op zaterdag ook de Zomeruniversiteit, een serie waarin we hoogleraren en onderzoekers het hemd van het lijf vragen over hun vakgebied. Wetenschap kan zo interessant zijn!

Iedere donderdag besteden we aandacht aan ‘over-toerisme’, reportages over gebieden waar het toerisme volledig uit de hand is gelopen, van Zaanse Schans tot Barcelona. 

Meer dan nieuws alleen

En verder? Wij weten het niet. Dat is voor journalisten het mooie aan nieuws: je weet nooit wanneer het gebeurt. Maar we zijn er altijd klaar voor. En als het even uitblijft, dan zijn er genoeg andere interessante onderwerpen om over te schijven. Het leven is veel meer dan nieuws alleen, toch?

Hebben we alleen nog het probleem dat u wellicht een paar weken met vakantie gaat deze zomer en dan al deze journalistiek moet missen... Maar daar is een eenvoudige oplossing voor. Download de app van de PZC op uw telefoon. Dat kan met één klik onderaan dit artikel. In de app krijgt u het laatste nieuws, maar ook de beste verhalen. Voor abonnees zijn deze vrij toegankelijk. En mocht u bijvoorbeeld over de inhaalmanoeuvres van Max Verstappen niet alleen willen lezen, maar ze ook daadwerkelijk willen zien: in de app van uw PZC kan dat. We bieden veel video. Veel lees- en kijkplezier!

Arie Leen Kroon
Hoofdredacteur PZC

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. ‘We kregen op de redactie veel mails van mensen die Frits Spits sterkte wensten’

    ‘We kregen op de redactie veel mails van mensen die Frits Spits sterkte wensten’

    Het interview met radiomaker Frits Spits (71) in PZC Magazine van vorige week zaterdag raakte ontzettend veel lezers. Spits – echte naam: Frits Ritmeester – vertelde daarin openhartig over het verdriet na de dood van zijn vrouw Greetje, zijn grote liefde met wie hij 45 jaar was getrouwd. Het interview werd gemaakt door Anniek van den Brand (52), chef PZC Magazine. Zij vertelt waarom ze de radiomaker juist nu wilde interviewen, hoe het contact met hem tot stand kwam en wat het gesprek met haar deed.