Oscar Garschagen.
Volledig scherm
PREMIUM
Oscar Garschagen. © Dirk-Jan Gjeltema

Bozig breekt de uitbater ons gesprekje af

column oscar garschagenMag ik het opschrijven in deze ‘bizarre tijden’? Stiekem vind ik ‘het nieuwe normaal’ soms goed te pruimen. Bijvoorbeeld op een warme lentedag op de Hoge Hil in Domburg. De koningin van de Nederlandse badplaatsen ligt, net als haar Scheveningse koning, aan het staatsinfuus. Er is geen Duitser te bekennen en dat is voor het eerst sinds 1954, het naoorlogse jaar waarin de eerste Heinzen en hun families weer opdoken in hun Kevers .

Zee en strand zijn gehuld in een hemelsblauwe sluier. Roerloos en leeg tot zover het oog strekt. Een betoverend panorama van pointillistische schilderijen van Piet Mondriaan. Getuige de Facebookkiekjes van vroege ‘frisse neus-wandelaars’ op boulevards en in de polders  ben ik niet de enige die soms geniet van een wereld zonder dat verwoestende massatoerisme.

  1. Unorthodox, de onverwachte Netflix-hit
    PREMIUM

    Unorthodox, de onverwach­te Net­flix-hit

    Pauzeer op de vluchtheuvel van de eindeloze coronacrisis, Netflix, en je vindt tussen de filmische clichés een parel: Unorthodox. Deze fenomenale serie gaat over de vlucht van een jonge, net zwangere vrouw uit haar gedwongen huwelijk in de ultraorthodoxe gemeenschap van Satmar-Joden in New York. Het plot, gebaseerd op de autobiografische bestseller van Deborah Veldman, is gesitueerd in de wereld van zeer vrome Joden. Deze chassidiem zijn herkenbaar aan hun zwarte jassen, hun pijpenkrullen, bonthoeden, lange rokken en pruiken.

Columns