Volledig scherm
De A58. © HV Zeeland

Begin meteen met 110 km/u

COMMENTAARDe maximumsnelheid kan vandaag nog omlaag. Tenminste, als de automobilisten die de PZC langs de A58 heeft gesproken maatgevend zijn. Kennelijk maken de klimaatverandering en de stikstofproblematiek een diepe indruk. Dat zou je daar misschien niet verwachten. Want juist de Zeeuwse verkeersader is – zeker buiten de spitsuren – prima geschikt om eens door te rijden. In die omstandigheden is 130 een lekker gangetje. Niet dat je er veel mee opschiet. De stukjes 130 zijn in Nederland allemaal veel te kort om het verschil te maken.

De eventuele weerzin tegen het verlagen van de maximumsnelheid draait om gevoel. Dat lijkt om te slaan van ‘kom niet aan mijn vrijheid om het gas in te trappen’ naar ‘als echt het moet, rijd ik rustig’. Mooi. Maar wie dwingt dit af? De provincie Zeeland heeft er niets over te zeggen. Het zal van Den Haag moeten komen. Tot nu toe blinkt het kabinet niet uit in daadkracht. Als de rechter geen actie had afgedwongen, had Rutte III de problemen met CO2 en stikstof waarschijnlijk nog veel verder voor zich uit geschoven.

Het wachten is nu tot het kwartje valt. Het verlagen van de maximumsnelheid kost niets. Het is laaghangend fruit, een simpele manier om snel een eerste stapje te zetten. Zowel in de bescherming van natuurgebieden als in het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstof. Koudwatervrees? Rem dan niet meteen af naar 100 maar begin met 110 km/u.

Quote

Verlagen van de maximum­snel­heid is laaghan­gend fruit in de aanpak
van de uitstoot van CO2 en stikstof

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement