De klusjesman heeft het druk

De klusjesman heeft het druk. Geen vaste klant? Dan kan de wachttijd oplopen tot een jaar.

door Ondine van der Vleuten

Tien jaar geleden stapte Gert-Jan Janse van GJ Service voor het eerst binnen in het huis aan de Van Hallstraat in Vlissingen. “Het slot van de schuurdeur was kapot”, herinnert de zelfstandige klusjesman zich. “En omdat ik er toch was, heb ik in één moeite door de buitenverlichting maar aangelegd.” Sindsdien pakt Janse gemiddeld eens per jaar een klusje aan. Janse: “Vorig jaar het slot van de achterdeur, wat schilderwerk.” Hij draait zich naar zijn opdrachtgever, Jeroen van Dijk: “Ik heb in de loop der jaren wel wat duizendjes aan je verdiend!”

Van Dijk lacht. “Ik ken hem, ik vertrouw hem. Hij krijgt de sleutel en kan doorwerken zonder dat ik erbij ben.” Vandaag staat het tweetal op zolder, waar ze gezamenlijk bezig zijn met isolatie en elektra. “Tachtig procent van de klussen in huis doe ik zelf”, zegt Van Dijk. “Aleen als ik zelf iets niet kan of er geen tijd voor heb, of het is heel urgent, bel ik Gert-Jan.”

Klusjesmannen zijn in zekere zin vergelijkbaar met huisartsen. Zoals de huisarts een levenslange band opbouwt met zijn patiënten en gaandeweg al hun mankementen leert kennen, zo kent een klusjesman na verloop van jaren alle eigenaardigheden van het huis. “En dat is een groot voordeel”, aldus Janse. De klusjesman heeft dankzij mond-tot-mondreclame zoveel werk, dat de klanten vanzelf komen. “Mijn website is verouderd en ik sta niet in het telefoonboek, maar toch heb ik zes dagen per week werk. Eigenlijk richt ik me op particuliere vakantiehuizen. Dat is mijn niche. Dit doe ik erbij. Vandaar dat ik in mijn agenda veel ruimte openhoud voor problemen bij vakantiehuizen van particulieren en alleen wat grote opdrachten ingepland heb staan.”

Voor Jan Rottier uit Vlissingen ligt dat anders. “Mijn hele jaar zit vol”, meldt de eigenaar van klussenbedrijf Kwastimo. Hij heeft net twee maanden aan een monumentenpand gewerkt. “Houtrot eruit, stukken vernieuwd, geschilderd. De opdrachtgever is een vaste klant. We kennen elkaar, hij vertrouwt me met de sleutel.” Vaste klanten hebben een streepje voor. “Als die me bellen omdat het dak lekt of zo, ga ik er gelijk naar toe, ook al ben ik feitelijk volgeboekt. Soms ga je dan voor een klein dingetje en wordt dat steeds groter. Ik verhuur ook steigers. Een van mijn klanten deed vroeger veel zelf, vanaf de steiger. Tegenwoordig laat hij het aan mij over. Zo gaat dat, mensen worden ouder en kunnen niet meer alles zelf.”

René Huegen van 4Allmontage in Vlissingen begon vijf jaar geleden als zelfstandig klusser, toen hij bij een reorganisatie ontslagen werd. “De vooruitzichten waren niet goed. Bij het UWV zeiden ze tegen mij: dit is niet verstandig. Maar ik heb er nooit spijt van gehad.” Huegen is allround. “Het meest wordt ik gevraagd voor sanitair en keukens. Daarna komen de kozijnen, dan reparaties en dan verbouwingen. Vaak is het ouwe sannie die weg moet, dan willen de mensen hun woning weer up to date maken. Momenteel ben ik in Kamperland een badkamer aan het betegelen.”

Als Huegen zou willen, draaide hij – net als in het begin – weken van zestig tot tachtig uur. “Maar dat hou je niet vol. Ik ben het rustiger aan gaan doen en moet nu zelfs nog wat werk gaan afzeggen omdat het te veel wordt. De consument verwacht dat je snel begint en het snel afmaakt. Maar er is zoveel werk, dat dat niet altijd kan.”

poll

Ik heb ook wel eens gepest

Ik heb ook wel eens gepest

  • Eens (42%)
  • Oneens (58%)
340 stemmen