Betere toegang voor dorpen

Claudia Sondervan

De toegang tot hartje Koudekerke moet breder. Rond Dishoek zijn alle wegen en paden te smal om alle nieuwe toeristen te dienen.

Claudia Sondervan

KOUDEKERKE De wegen in en rond Koudekerke en Dishoek zijn achtergebleven bij de groei van het toerisme en het eigen verkeer,. Dat stelt de stuurgroep Toekomstvisie Koudekerke en Dishoek. De groep presenteerde zaterdagochtend het rapport aan het Veerse gemeentebestuur. 

De smalle Badhuisstraat is één van de meest bedreigende knelpunten voor een levedige toekomst van Koudekerke, volgens de stuurgroep. Het is een flessenhals die het verkeer van en naar de supermarkt Emté in die straat zeker in de zomer niet aankan. Dat blokkeert de doorstroom naar het dorpsplein en de ondernemingen daar. 

De stuurgroep van dorpsraad, ondernemers en inwoners werkte anderhalf jaar aan het rapport dat beschrijft hoe Koudekerke en Dishoek een levendige toekomst in kunnen. Wil de supermarkt Emté Vader in het dorpscentrum blijven, dan moet er iets gebeuren om de verkeersstroom en de bevoorrading meer ruimte te geven, concludeert de stuurgroep. 

Wethouder Jaap Melse ziet meer in verplaatsing van de supermarkt uit het dorpscentrum naar de rand van het dorp, liet hij zaterdag blijken. Verbreding van de Badhuisstraat kan alleen als enkele particuliere woningen, die kort aan de weg staan, wijken. ,,Huis eigenaren zullen moeilijk te bewegen zijn hun privébezit op te geven voor het belang van het dorp", erkende Rien Oostdijk, voorzitter van de ondernemersvereniging. Melse zei 'toch wel wat openingen' te zien, maar liet zich daar zaterdag niet over uit. 

De wegen en fietspaden in en rond de twee dorpen zijn inmiddels overal veel te smal om het moderne leven aan te kunnen, stelt de stuurgroep. Vooral rond Dishoek, zei voorzitter Jan van Roosendaal van de stuurgroep. Zeker als de drie nieuwe recreatieparken in Dishoek volgende zomer volledig bezet zijn, gaan vakantieverkeer met caravans, bolderkarren en fietsen en inwoners elkaar lelijk dwars zitten. ,,Laten we het een jaar of twee aanzien en dan bepalen wat er nodig is", stelde Roosendaal voor. 

Andere verkeersknelpunten blijven de Middelburgsestraat, Biggekerksestraat en de Braamstraat. De eerste houdt de verkeersdrukte als doorgaande weg dwars door Koudekerke, ondanks de rondweg om het dorp die het kustverkeer en landbouwverkeer af moet leiden.  Dat geeft problemen omdat de weg het dorpshart, waar het gros van de mensen woont, scheidt van voorzieningen zoals de school De Sprong, sportzaal de Couburg, het gezondheidscentrum en bedrijventerrein het Karreveld. Lijnbussen, vrachtverkeer, trekkers en auto's concurreren er met voetgangers en fietsers. 

De aanrijroute naar het Karreveld, toch een regionaal bedrijventerrein, over een landelijk weggetje met smalle bruggen over watergangen,  is ook ontoereikend, zei Oostdijk. Hij pleit voor revitalisering van het bedrijventerrein. 

Het rapport geeft verder ideeën voor verduurzaming, zoals de opzet van een energiecoöperatie,  en woningbouw. Het college van Veere, dat zaterdag samen met stuurgroep, dorpsraad en raadsleden een rondgang maakte door Koudekerke, gebruikt het rapport voor nieuw beleid, zei burgemeester Van der Zwaag. Hij zei toe met de dorpsraad in gesprek te gaan. 

Het rapport staat  op de website van de dorpsraad:

www.dorpsraadkoudekerke.nl

fotobijschrift

Olaf Kaashoek van de stuurgroep (links) spreekt over de verkeersdruk bij de kruising Biggekerksestraat en Middelburgsestraat. Naast hem Evi Wielemaker uit groep zeven van De Sprong, die burgemeester Rob van der Zwaag de getekende toekomstvisie va de schoolkinderen gaf. foto Lex de Meester.

Quote

,,Het Karreveld ziet er somber uit."

Rien Oostdijk, ondernemersvereniging

poll

Ik hou van het Zeeuwse meisje

Ik hou van het Zeeuwse meisje

  • Eens (74%)
  • Oneens (26%)
331 stemmen