Volledig scherm
© Tom Kiel

Monnikenwerk: op zoek naar de christelijke identiteit van de PZC

Het is meivakantie en ik vertoef buiten het Zeeuwse. In het Fries Museum bezoek ik dinsdag de expositie ‘Wat is Waar?’ met kunstwerken van M.C. Escher. Een week eerder was ik in Amsterdam bij de Vrije Universiteit bij een middag over de christelijke pers.

Een setje lezingen over de ‘christelijke aard’ van Trouw, het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad blijft in mijn hoofd hangen. Als je de vraag kunt stellen ‘waarin onderscheiden deze kranten zich als christelijke kranten’, dan kun je toch evengoed vragen ‘is de PZC een niet-christelijke krant en waaruit blijkt dat?’ 

Na een etentje in de voormalige gevangenis in Leeuwarden mag ik het Friesch Dagblad van de leestafel meenemen. Dat is een provinciale krant die zich afficheert als ‘christelijk dagblad’. Of het Friesch Dagblad christelijk is, hoef ik mij op 1 mei niet lang af te vragen. In het hart van de krant zijn twee pagina’s gereserveerd voor aan ‘geloven’ gerelateerde berichtgeving. Op bladzijde acht lees ik bijvoorbeeld in een artikel dat GlobalRize, een E-zendingsclub een cursusplatform en gebeds-app presenteert met als steamer: “Als predikanten een mooie leergang voor de catechese hebben liggen, zijn wij bereid om die te plaatsen.” 

Het heeft wat weg van berichtgeving van Het Nederlands Dagblad, dat een evangelische boodschap voor ‘de wereld’ heeft. Het Reformatorisch Dagblad richt zich meer op lezers uit de eigen orthodox protestante kring. Overigens weet ik van een medewerker van de laatste krant dat men het jammer vindt dat het aantal abonnees op het Reformatorisch Dagblad in Zeeland laag is. 

Voor Trouw, een vrijzinniger christelijke krant, geldt ook dat het aantal abonnees in Zeeland gering is in relatie tot de ‘kerkelijke’ bevolking. Wat zegt dat over berichtgeving van de PZC, is deze provinciale courant een waardig alternatief? Ik blader de PZC van de afgelopen dagen nog eens door. De PZC was er als de kippen bij toen maar liefst drie predikanten op één dag lieten weten Zeeland te gaan verlaten. 

Uit onderzoek blijkt dat de gereformeerde gemeente in Yerseke zich bij de bouw van de nieuwe kerk geen zorgen hoeft te maken over te hoge stikstofuitstoot. Er is een kerkelijke herdenking geweest van gevallen strijders van de RMS en kerkenwerk blijkt de kans op een ‘lintje’ te verhogen. Meten is weten. Zo simpel tellend wordt de PZC een christelijke krant. 

Alhoewel: hoeveel ruimte moet er per uitgave zijn voor christelijk nieuws? Twee pagina’s zoals in het Friesch Dagblad? In het boek Trouw 75 jaar tegen de stroom in lees ik dat Willem Schoonen zich bij zijn afscheid als hoofdredacteur heeft afgevraagd: “Hoe maak je een niet-christelijke krant? Hoe doe je dat?” De christelijke identiteit zit bij Trouw volgens hem overal in. Ik blader nog eens door de PZC en alles kantelt en vervormt net zoals in het werk van Esscher, die ogenschijnlijk water omhoog kan laten stromen. 

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Maria: Notre-Dame?
    PREMIUM
    MONNIKENWERK

    Maria: No­tre-Da­me?

    Een paar weken geleden bivakkeerde ik in Saint Père sous Vézelay in Frankrijk. Ik nam er deel aan een workshop over ‘religie en spel’ en ging onder leiding van theatermakers op zoek naar mogelijkheden om ‘wat mij draagt’ in een scenario te vertalen. Ik werd mij bewust van heel veel dingen waar ik niet eerder over had nagedacht. De rol van het publiek bijvoorbeeld. De plek waar zij zich ten opzichte van de speler bevinden, is van invloed op wat en hoe zij een scène waarnemen en beleven.
  2. Vloeken in de kerk
    PREMIUM
    MONNIKENWERK

    Vloeken in de kerk

    Deze week sprak Piet van Sterkenburg, emeritus hoogleraar lexicologie, bij het Zeeuws Erfgoed over politiek correct taalgebruik. Het aardige is dat taal iets zegt over de identiteit van de gebruikers. Het geeft aan wat zij acceptabel vinden en wat te vermijden, wat ze taboe vinden. Nederland is een land van polderen, waar mensen steggelen en uiteindelijk tot overeenstemming komen. Wanneer politieke partijen met uiteenlopende ideeën samen willen regeren, kunnen de zaken vooraf maar beter niet al te scherp worden gesteld. Politiek correct taalgebruik kwetst daarom anderen niet en verhult wat erg gevoelig ligt. Het past dus bij Nederland.
  3. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is
    PREMIUM
    MONNIKENWERK

    Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is

    Evangelisch zingen is anders dan gewoon rechtdoor zingen, vind ik. In pinkster- of evangelische gemeenten is het repertoire anders dan in kerkdiensten. Er speelt een band, terwijl het gezang in traditionele kerken muzikaal wordt ondersteund door orgel- of pianospel. Maar die overduidelijke verschillen bedoel ik niet. Bij het zingen kan het ‘evangelische toontje’ worden getroffen zonder dat er een opwekkingslied of intro op gitaar aan te pas hoeft te komen. Gewoon, naast me in een mainstream kerk hoor ik het bij het zingen van een gezang ook wel. Wat is dat toch?

blogs