Volledig scherm
© Tom Kiel

Monnikenwerk: op zoek naar de christelijke identiteit van de PZC

Het is meivakantie en ik vertoef buiten het Zeeuwse. In het Fries Museum bezoek ik dinsdag de expositie ‘Wat is Waar?’ met kunstwerken van M.C. Escher. Een week eerder was ik in Amsterdam bij de Vrije Universiteit bij een middag over de christelijke pers.

Een setje lezingen over de ‘christelijke aard’ van Trouw, het Reformatorisch Dagblad en het Nederlands Dagblad blijft in mijn hoofd hangen. Als je de vraag kunt stellen ‘waarin onderscheiden deze kranten zich als christelijke kranten’, dan kun je toch evengoed vragen ‘is de PZC een niet-christelijke krant en waaruit blijkt dat?’ 

Na een etentje in de voormalige gevangenis in Leeuwarden mag ik het Friesch Dagblad van de leestafel meenemen. Dat is een provinciale krant die zich afficheert als ‘christelijk dagblad’. Of het Friesch Dagblad christelijk is, hoef ik mij op 1 mei niet lang af te vragen. In het hart van de krant zijn twee pagina’s gereserveerd voor aan ‘geloven’ gerelateerde berichtgeving. Op bladzijde acht lees ik bijvoorbeeld in een artikel dat GlobalRize, een E-zendingsclub een cursusplatform en gebeds-app presenteert met als steamer: “Als predikanten een mooie leergang voor de catechese hebben liggen, zijn wij bereid om die te plaatsen.” 

Het heeft wat weg van berichtgeving van Het Nederlands Dagblad, dat een evangelische boodschap voor ‘de wereld’ heeft. Het Reformatorisch Dagblad richt zich meer op lezers uit de eigen orthodox protestante kring. Overigens weet ik van een medewerker van de laatste krant dat men het jammer vindt dat het aantal abonnees op het Reformatorisch Dagblad in Zeeland laag is. 

Voor Trouw, een vrijzinniger christelijke krant, geldt ook dat het aantal abonnees in Zeeland gering is in relatie tot de ‘kerkelijke’ bevolking. Wat zegt dat over berichtgeving van de PZC, is deze provinciale courant een waardig alternatief? Ik blader de PZC van de afgelopen dagen nog eens door. De PZC was er als de kippen bij toen maar liefst drie predikanten op één dag lieten weten Zeeland te gaan verlaten. 

Uit onderzoek blijkt dat de gereformeerde gemeente in Yerseke zich bij de bouw van de nieuwe kerk geen zorgen hoeft te maken over te hoge stikstofuitstoot. Er is een kerkelijke herdenking geweest van gevallen strijders van de RMS en kerkenwerk blijkt de kans op een ‘lintje’ te verhogen. Meten is weten. Zo simpel tellend wordt de PZC een christelijke krant. 

Alhoewel: hoeveel ruimte moet er per uitgave zijn voor christelijk nieuws? Twee pagina’s zoals in het Friesch Dagblad? In het boek Trouw 75 jaar tegen de stroom in lees ik dat Willem Schoonen zich bij zijn afscheid als hoofdredacteur heeft afgevraagd: “Hoe maak je een niet-christelijke krant? Hoe doe je dat?” De christelijke identiteit zit bij Trouw volgens hem overal in. Ik blader nog eens door de PZC en alles kantelt en vervormt net zoals in het werk van Esscher, die ogenschijnlijk water omhoog kan laten stromen. 

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Back to the basics
    PREMIUM
    MONNIKENWERK

    Back to the basics

    ,,In de afgelopen eeuwen is er zó vréselijk véél door mensen bedacht.” Willem Dane is één van de oudsten van de Messiaanse Gemeente Zeeland die in de kerk in Sint Laurens begint. Het is de eerste Messiaanse Gemeente in Zeeland, in Nederland zijn er naar schatting zo’n veertig. Deze week kreeg hij de sleutel van de kerk aan de Noordweg. De komende weken wordt daar geklust. De vieringen gaan formeel begin maart van start. Op zaterdag dus. Het idee is dat de Bijbel de basis is en niks meer of niks minder. Is het toepasselijk toeval dat ik hem spreek in de week dat mensen met elkaar twisten over het tekenen van een Nashville-verklaring?
  2. Een nieuw begin in Goes
    PREMIUM
    Monnikenwerk

    Een nieuw begin in Goes

    Zo’n jaarwisseling is vreemd. Twaalf uur halen is meestal geen probleem, maar op 31 december lijkt de avond langer. Alhoewel het dit jaar door onverwachte aanloop erg gezellig was en de tijd vloog. Maar het blijft raar, want in principe doen we het onszelf aan: een jaarwisseling. Mensen zijn aanstichters van tradities die voor sommigen een plaag zijn. Het kan immers iets zwaars hebben, een jaar afsluiten en een nieuw jaar beginnen. Alhoewel, een nieuw begin...
  3. Religie en de nieuwjaarsduik
    PREMIUM
    Monnikenwerk

    Religie en de nieuwjaars­duik

    Op 1 januari is het weer zover. In de loop van de middag springen mensen hup, plons de Noordzee, het Veerse Meer of de Oosterschelde in. In Zeeland wordt er op verschillende plaatsen een nieuwjaarsduik georganiseerd. Voor zover ik heb kunnen nagaan, nam Jan van Scheijndel, oud-kanaalzwemmer en lid van de Haagse zwemclub ‘Sport Na Arbeid’ in 1965 het initiatief om op nieuwjaarsdag bij Scheveningen een duik in zee te nemen. Tegenwoordig nemen op verschillende plekken in het land meer dan vijftigduizend mensen deel aan wat inmiddels een traditie genoemd mag worden.
  1. Pioniersprijs gaat aan kerk voorbij
    PREMIUM
    MONNIKENWERK

    Pioniers­prijs gaat aan kerk voorbij

    Durven, doen, vallen en opstaan en kansen benutten. Dat schijnen kenmerken te zijn van een pionier. Vorige week zaterdag werd in de Abdij in Middelburg de Pioniersprijs uitgereikt. Omroep Zeeland deed er uitgebreid verslag van. De prijs is een initiatief van onder meer de Zeeuwse Alliantie, Provincie Zeeland en UCR. Organisaties die zich onderscheiden door pioniersgeest worden in het zonnetje gezet. Zij zijn een visitekaartje voor wat mogelijk is in Zeeland. Seaweed Harvest Holland won dit jaar de Pioniersprijs, Zeeuwind ging met de eer van de publieksprijs strijken.
  2. Gaat dominee Maarten Klaassen uit Arnemuiden viral?
    PREMIUM

    Gaat dominee Maarten Klaassen uit Arnemuiden viral?

    Het prikkelt mijn fantasie op een vreselijke manier: deep fake news. Ofwel het toveren met beelden op social media. Een gewiekst systeem van list en bedrog waarmee je beroemdheden dat kunt laten zeggen wat niet in hun hoofd opkomt. Dat nemen we vervolgens aan voor waar, want wat we zintuiglijk waarnemen, registreren we als echt ‘ik heb het toch zelf gezien?’ Stel je toch eens voor dat ik ds. Maarten Klaassen uit Arnemuiden, een van de mannen achter de Nederlandse versie van de Nashville-verklaring, op social media een videoverklaring laat afleggen.

blogs