Bedevaart in Aardenburg.
Volledig scherm
PREMIUM
Bedevaart in Aardenburg. © Camile Schelstraete

In Bedevaartstad Aardenburg werd in de week na Pinksteren Onze Lieve Vrouw van Aardenburg aan toegestroomde bedevaartgangers getoond

monnikenwerkOp Hemelvaartsdag was Brugge het decor van de Heilig Bloedprocessie. Jaarlijks komen er vele tienduizenden mensen naar een processie met anderhalf uur doorlooptijd. Deze Heilig Bloedprocessie staat op de representatieve lijst van immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid (UNESCO-werelderfgoed). Niet niks. ‘Voorafgegaan door de leden van de Edele Confrérie van het Heilig Bloed dragen twee prelaten het gouden schrijn met de relikwie: een ingetogen moment dat een diepe indruk nalaat op de toeschouwers.’ Processies waren in Nederland verboden tot in 1983.

  1. Directeur De Scheldepost: ‘Ik kon het niet verantwoorden om te handelen in strijd met de Bijbel’

    Directeur De Schelde­post: ‘Ik kon het niet verantwoor­den om te handelen in strijd met de Bijbel’

    Niet vies van een verhaal over iemands religieuze drijfveren zocht ik deze week Daniël van Iwaarden op. Hij kwam als directeur van Trainews Media in het nieuws toen hij weigerde een advertentie van Kapelle Cultureel op te nemen in De Scheldepost. Een ondernemer die huis-aan-huisbladen overneemt en vervolgens een lijst maakt met uitsluitingsclausules voor advertenties en kopij in een speelveld waar inkomsten onder druk staan? Het lijkt me een gelovige die zich als ondernemer in eigen voet schiet. Wat bezielt hem?
  2. Met Windkracht-8 van gevouwen blaadje naar magazine Zin in Schouwen
    PREMIUM
    Monnikenwerk

    Met Windkracht-8 van gevouwen blaadje naar magazine Zin in Schouwen

    ,,Begin 2011 begon Ineke de Heer als predikante in Haamstede. Het activiteitenprogramma voor de zomer werd gepubliceerd op gevouwen A4-tjes, zwart-wit en met een nietje in de rug”, vertelt haar partner Gerrit Dieleman. ,,Mijn idee om het zomerprogramma van de samenwerkende kerken van Schouwen, die zich presenteren als Windkracht-8, te verpakken in een tijdschrift met artikelen, interviews en rubrieken werd niet gelijk enthousiast ontvangen. Het zou wel wat gaan kosten. Maar toen een professional in verkoop aanbood advertenties te werven, werd dat een ander verhaal. Zin in Schouwen bekostigt vrijwel zichzelf.”