Zijn kerstplaatjes niet net zo zoet als commercials?
Volledig scherm
PREMIUM
Zijn kerstplaatjes niet net zo zoet als commercials? © Getty Images

Geloven in bedrog

MONNIKENWERKHet was geen groot artikel, eerder marginaal. In één kolommetje werden in de zaterdagkrant van 7 december de kerstcommercials van grootgrutters belicht. Het zijn veelal tranentrekkers. In mijn puberteit keek ik lang en jaloers naar plaatjes in tijdschriften van mensen die oprecht gelukkig kerst leken te vieren. Uiteindelijk vond ik er een woord voor: ‘hypocriet’. De sfeer aan tafel werd daar bij ons thuis niet beter door. Geloven we liever in bedrog?

  1. Stilte voor de storm
    PREMIUM
    monnikenwerk

    Stilte voor de storm

    Het is stiller geworden – op straat. De berichten in mijn app-verkeer veranderen: twee coronapatiënten in het appartementencomplex waar mijn zus woont, één overleed. Op het werk van mijn man iemand die zelf kwetsbaar is, maar door de nood gedwongen toch voor dierbaren met het virus zorgt. Een vriendin, werkzaam in een verpleeghuis, die vraagt of ik in Zeeland mondkapjes kan krijgen. Mensen komen in de knel. Luchtige, lollige filmpjes in apps lijken steeds meer plaats te maken voor beelden uit de natuur en muziek.
  1. Sake Stoppels roept op leerling van Jezus te worden
    PREMIUM

    Sake Stoppels roept op leerling van Jezus te worden

    Op maandag 17 februari 2020 kwam de Raad van Kerken Zeeland bijeen in Goes. Het leek een bijeenkomst van mensen van goede wil, het werd er een met revolutionair elan. Ten minste als het aan de spreker lag. Sake Stoppels, lector theologie aan de CHE (Ede) en beleidsmedewerker binnen de afdeling Ondersteuning Gemeenten van de PKN, had het over zijn boek Oefenruimte. Gemeente en parochie als gemeenschap van leerlingen. Hij brak een lans voor het loslaten van kerkelijk gedoe en riep op ‘gewoon’ leerling van Jezus te worden. Hij schetste Jezus alleen wel als iemand die na zijn eerste preek in Nazareth zo ongeveer werd vermoord.

blogs