Volledig scherm
© Joost Hoving

De Context

Column Marleen BlommaertSoms snap ik dingen niet meteen. Niet altijd, soms. Zo woedt er nu een driftige discussie over vroeger. Vroeger is erg belangrijk geworden de laatste jaren. Liever zag ik een wereld waarin we het over het nu en de toekomst hadden, maar je hebt het niet altijd voor het kiezen.

De minister-president zei dat we de verder weg liggende geschiedenis niet met de bril van nu moeten beoordelen. Ik struikel al meteen in het begin van zo'n zin. Verder weg liggend... verder dan wat? denk ik dan meteen.

Een populaire collega van hem, Klaas Dijkhoff, zei ook al dat je geschiedenis in de context van destijds moet zien. En hij is niet de minste maar officieel zelfs de slimste mens. Hij is bovendien de 'rising star' en daar moet je altijd op letten. Ik ben het wel met hem eens. Ik vind namelijk dat je alles in zijn context moet zien. Je kunt het bovendien moeilijk níet eens zijn met de slimste mens, anders diskwalificeer je jezelf natuurlijk op grandioze wijze.

Maar wat is dan die context van die verder weg liggende geschiedenis eigenlijk? Wat moet ik in die context zien? En welke bril moet ik opzetten? Moet ik uitbuiting en slavernij in zijn context zien? Of moet ik het heldendom van toen in zijn context zien? Of moet ik macht in zijn context zien?

Als ik kijk naar de geschiedenisboeken die me probeerden het vak bij te brengen was dat toch tamelijk eenzijdig. Het ging meestal om heldhaftige mannen, alsof vrouwen er vroeger slechts waren om al die helden te baren. Het ging om strijd, bezettingslegers, godsdienstoorlogen, generaals die zich tot keizers kroonden met vrouwen als een soort behang op de achtergrond. Ik vond dat toen al een beetje een eenzijdig verhaal.

Maar uiteindelijk gingen de verhalen in de kern altijd over macht.

Dat geldt ook voor de geschiedenis en het beeld dat we daarvan hebben. Want degene die de macht heeft, houdt de pen vast van het geschiedenisboek dat geschreven of herschreven wordt. Altijd. En dat heren, is context.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Tradities
    PREMIUM
    Column Marleen Blommaert

    Tradities

    Vroege Vogels is een geweldig radioprogramma op de zondagochtend. Het is zo geweldig omdat je daar zelden mopperkonten hoort. Je hoort mensen die erg enthousiast over zaken vertellen, levende zaken. Het is niet dat zij niks te mopperen hebben. Meestal moeten ze vertellen dat het aantal van wat dan ook in rap tempo achteruit holt. Of het nu over een moerasplantje, een vogel, een insect of een zoogdier gaat. Maar altijd blijven ze hoopvol en enthousiast, zelfs in het aangezicht van het totale verdwijnen van hun geliefde studieobject.
  2. Spanning
    PREMIUM
    column marleen blommaert

    Spanning

    Van alle landsgrenzen in de wereld zijn de verschillen in cultuur nergens zo groot als tussen België en Nederland. Ik ben vergeten waar ik de wijsheid vandaan haalde, dus misschien is het wel gelogen. Doordat ik hier in die grensstreek geboren en getogen ben, moet ik, cultureel gezien, over een meervoudige persoonlijkheid beschikken. Maar in alle eerlijkheid val je tussen wal en schip. Ik ben een Belg in de ogen van de Nederlanders en nun Ollander in de ogen van de Belgen.

Columns