Nieuwe Aziatische borrelsnacks: lekker pittig, maar soms een beetje té
En IS HET WAT?Nooit eerder was het aanbod van voedingsmiddelen zo groot; producenten verzinnen steeds wat nieuws. In deze serie beoordelen professionals producten en wordt antwoord gegeven op de vraag: ‘Is het wat?’ Ditmaal beoordeelt kookboekenschrijfster Susan Aretz Aziatische snacks voor bij de borrel.
Volgens Mitsuba, het merk achter de Aziatische snacks, kan het Nederlandse borrelschap wel wat pit en variatie gebruiken. Dit najaar komt het bedrijf met maar liefst tien varianten aan nootjes, crackers en crispies de boel op stelten zetten.
Van pittige smaken als Thaise Srirachasaus en Wasabi tot mildere varianten Red Curry en gezouten Edamame-bonen, het snackmerk beweert voor ieder wat wils te hebben in hun assortiment. Daarnaast zijn alle snacks ook nog eens palmolievrij en zonder smaakversterker MSG (monosodium glutamaat, red.). De crackers liggen al voor 1,75 euro in de schappen en de nootjes en crispy-varianten zullen 1,99 euro kosten.
Verrassend
Ligt het Nederlandse borrelschap niet al vol genoeg? Dat valt wel mee, vindt Susan Aretz. ,,De schappen liggen meestal vol met nootjes en chips. Deze snacks zijn weer eens iets anders. Ik vind de smaken erg verrassend.” De wasabi- en de sriracha-varianten waren volgens haar erg pittig. ,,Ik hou ervan, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er minder enthousiast van worden.”
Ik vind het jammer dat de verpakkingen qua design weinig van elkaar verschillen. Hierdoor heb je niet door hoe divers de inhoud eigenlijk is
Hoewel de smaken haar goed bevallen, vindt de schrijfster van het boek Borreltijd, de verpakking van de snacks een beetje tegenvallen. ,,Ik vind het jammer dat de verpakkingen qua design weinig van elkaar verschillen. Hierdoor heb je niet door hoe divers de inhoud eigenlijk is. De kleuren van de verpakkingen vind ik echter weer slim gedaan.”
Bovendien is op de verpakkingen te zien hoe pittig of mild de snack in kwestie is, aangegeven door de hoeveelheid rode pepertjes. ,,Heel slim van die pepertjes, dat had van mij op zich wel iets prominenter gekund”, meent Aretz. ,,Het is wel erg handig voor mensen die niet van pittig houden of met bijvoorbeeld kinderen; je kunt daarmee een goede afweging maken.”
Labels
Op de achterkant van de verpakkingen is door middel van diverse labels te zien dat het snackmerk geen palmolie en MSG gebruikt, in de basis vegetarisch is en soms een hoog eiwitgehalte bevat. ,,Die labels zijn wel handig, al heb ik nog nooit een zoutje gezien dat niet vegetarisch is. Maar een label als ‘source of protein’ (bron van eiwit - red.) vind ik echt een verspilling van de inkt. Wie eet er nou een borrelsnack als je net gesport hebt”, zegt ze lachend.
Aretz zet wel echt haar vraagtekens bij de duurzaamheid van de zoutjes. ,,Het wordt in China of Thailand geproduceerd en daarna naar Nederland gebracht. Ik vraag me af wat daarvan de overweging is.” In het geval van de Wasabi-erwtjes merkte Aretz op dat ze hun oorsprong kennen in het Verenigd Koninkrijk, waarna ze naar China worden gebracht voor verdere productie. ,,Ik ben benieuwd of Nederlanders daar over vallen, je moet namelijk wel goed de verpakking bestuderen wil je die informatie zien.”
De consumentenprijzen van 1,99 euro of 1,75 euro per zakje of doosje, vindt Aretz ‘op het randje’. ,,In sommige zakjes zit maar 80 gram, dat zijn voornamelijk de lichte crispy snacks, dan vind ik 1,99 euro wel veel geld. Voor de verpakkingen van 125 gram, veelal de nootjes, vind ik de prijs redelijk.”
Desalniettemin is de borrelexpert erg te spreken over de Mitsuba-snacks. ,,Er zitten echt leuke items tussen, het is echt iets nieuws. Je krijgt er natuurlijk wel dorst van, maar daardoor werkt het wel goed als borrelsnack in de kroeg. Tegen mijn verwachting in vind ik de Japanse mix veel lekkerder dan wat er nu al in de winkels ligt. Normaal gesproken vind ik dat droge meuk, maar deze versie zou ik persoonlijk wel kopen; er zit veel meer smaak aan.”
De snacks van Mitsuba zijn er in de smaken Thai Chili, Wasabi, Sriracha, Red Curry, Japanse Mix en Sea Salt en zijn verkrijgbaar bij Jumbo en Albert Heijn.
Bekijk hieronder alle video's van Koken & Eten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMKoken & Eten
Utrechters fietsen met verpakkingsvrije kar vol noten, pasta en snoep door de stad: ‘Heeft u een potje mee?’
Wie na een avondje lekker koken naar de plasticberg op het aanrecht kijkt, zal zich misschien afvragen: dit moet toch anders kunnen? Dat is precies hoe vier twintigers op het idee van hun verpakkingsvrije en reizende supermarkt Loos kwamen. Sinds twee maanden fietsen zij met hun winkel door de stad Utrecht. ,,We moeten iets tegen de plasticvervuiling doen.” -
Koken&Eten
Grote trek? Waag je dan eens aan een monsterhamburger van 1,5 kilo
Hamburgerrestaurant Shifters in het Belgische Roeselare heeft een eetuitdaging van formaat gelanceerd. De ‘Break Out Shifters’ telt maar liefst tien (!) stukken vlees, is rijkelijk belegd met cheddar en bacon en is afgewerkt met een stevige portie friet. Wie het meesterwerkje van 1,5 kilo binnen 35 minuten opeet, krijgt zijn geld terug. -
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
PREMIUMMet video
Foodtrucks steeds populairder: ‘Deze trend zal nog twintig jaar duren’
Het aantal foodtrucks in Nederland is de afgelopen vijf jaar tijd meer dan verdubbeld. Waarom blijven mensen ervan smullen? En komt er een einde aan de groei nu corona voorbij is? Wij spreken drie enthousiaste foodtruckers over hun succes en toekomst.
-
Koken & eten
TikTok-filmpje van oma die koekjes bakt met ongeduldige kleinzoon schiet naar recordhoogte
Een video van een oma die koekjes probeert te bakken met haar kleinzoon is miljoenen keren bekeken op social media. Het ventje kan niet wachten tot het bakken klaar is en saboteert keer op keer de gezamenlijke baksessie. -
Wat Eten We Vandaag: Gemarineerde aubergine steak met bulgur salade
Wist je dat je aubergine uitstekend kunt marineren? De structuur van aubergine zorgt ervoor dat kruiden helemaal worden opgenomen. Wij maken een aubergine steak met een frisse bulgur salade met tomaat, granaatappelpitjes en een yoghurtsausje. Een heerlijk zomers gerecht voor bij de barbecue. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’