Supermarkten willen dat ze 's nachts door kunnen gaan met het leveren van vracht bij de winkels. Dit moet lege schappen voorkomen. Nederlanders zijn sinds een week flink aan het hamsteren.
Volledig scherm
Supermarkten willen dat ze 's nachts door kunnen gaan met het leveren van vracht bij de winkels. Dit moet lege schappen voorkomen. Nederlanders zijn sinds een week flink aan het hamsteren. © ANP

Driekwart van de consumenten ergert zich aan hamstergedrag landgenoten

Driekwart van de Nederlandse consumenten zegt zich te hebben geërgerd aan het hamstergedrag van hun landgenoten. De mensen die wel hamsterden, richten hun pijlen vooral op de houdbare producten. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau DirectResearch onder ruim 450 respondenten. 

Vorige week was het hamstergedrag duidelijk af te lezen aan de vele lege schappen in supermarkten. Dat bleek eerder al uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). De omzet van supermarkten kwam 35 procent hoger uit dan het jaar ervoor. Een groot deel van de Nederlanders zegt toch ‘normaal’ boodschappen te doen. Een kwart geeft toe extra te hebben ingeslagen. Bijna de helft zegt dat te hebben gedaan zodat ze de komende periode binnen kunnen blijven, een derde vanwege de lege schappen. 

Populaire producten

De hamsteraars namen van alles mee uit de schappen. 43 procent heeft meer houdbare producten gekocht, vooral pasta en rijst waren populair. Zo'n 40 procent vond versproducten belangrijk om extra te hebben. Zij kochten met name zuivel, fruit, aardappelen en groenten. Hoewel het leek of iedereen massaal wc-papier insloeg, blijkt slechts 8 procent van de hamsterende consumenten het extra in huis te halen. 

Doordat er meer werd ingekocht, liepen consumenten sommige producten mis. Zo'n 64 procent kon niet aan verse producten komen als groenten, brood en aardappelen. Toch denkt 80 procent van de consumenten deze periode wel nog gezond te kunnen blijven eten. Ook gevarieerde maaltijden verschijnen bij de helft volgens hen nog op tafel. Een kwart van de consumenten is meerdere supermarkten afgegaan om aan de benodigde producten te komen, maar het overgrote deel deed dat niet en wil dat ook niet doen. 

Een derde van de Nederlanders voelt zich overigens niet gerust om boodschappen te doen. Zo’n 34 procent neemt zijn kinderen ook voor geen goud mee naar de supermarkt uit angst voor besmetting.