Consumentenbond: Klant op het verkeerde been door gezonde claims fabrikanten
De Consumentenbond vindt dat fabrikanten van voedingsmiddelen die claims, afbeeldingen en namen gebruiken om hun producten een gezond imago te geven, consumenten op het verkeerde been zetten. Zo bevatten bepaalde producten veel suiker, terwijl er op de verpakkingen staat dat het product gezond is.
Delen per e-mail
,,We vinden steeds weer nieuwe voorbeelden van zogenaamd gezonde producten. Fabrikanten zijn kennelijk nogal hardleers. En daarom blijven wij ze hierop aanspreken", zegt directeur Sandra Molenaar. De Consumentenbond dringt in Den Haag en Brussel aan op maatregelen.
Recent onderzoek van de bond toont aan dat een meerderheid van de consumenten vindt dat etiketten duidelijker moeten aangeven of het product wel of niet gezond is. ,,Fabrikanten zouden beter moeten onderzoeken wat consumenten op basis van het etiket verwachten, voor ze een product op de markt brengen.”
Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat bijna 7 op de 10 consumenten vindt dat etiketten duidelijker moeten aangeven of het product wel of niet gezond is. Molenaar: ‘Fabrikanten zouden beter moeten onderzoeken wat consumenten verwachten op basis van het etiket, voordat ze een product op de markt brengen.’
Als voorbeeld noemt de Consumentenbond onder meer een bakje zeewiersalade van Albert Heijn, dat claimt ‘natuurlijk, lekker en gezond te zijn'. Maar: er zit volgens de bond liefst 12 gram suiker in. Hetzelfde geldt voor het ontbijtdrankje Vifit Goedemorgen! , dat zich aanprijst als ‘heerlijk gezond’, maar meer suiker dan granen bevat.
Fabrikanten Albert Heijn en Campina zeggen tegen de Consumentenbond dat er bij beide producten iets fout is gegaan en de gezondheidsclaims er niet bij hadden moeten staan. AH heeft de claim inmiddels van de website gehaald.
Bekijk hier de video's over Koken&Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Plateau fruits de mer van Brasserie Maritime in Zierikzee is een echte eyecatcher
Nu restaurants nog een poos de deuren gesloten moeten houden, blijft deze krant chef-koks een podium geven. Wel vullen we de rubriek Zeeland Eet in 2021 anders in. We vragen chefs hun signatuurgerecht te bereiden. Vandaag: Ernesto Besling van Brasserie Maritime in Zierikzee maakt fruits de mer. -
Koken & eten
Kiezers willen vlees eten best indammen, maar hun favoriete politieke partij heeft daar vaak geen trek in
Veel Nederlanders willen best minder vlees, eieren en zuivel eten, maar hun favoriete partij in veel gevallen niet. Dat blijkt uit een onderzoek dat vandaag verschijnt. -
video
Topman Dirk van den Broek: Verlaag btw op groente en fruit naar 6 procent
Supermarktketen Dirk van den Broek begint vandaag een petitie met als inzet de verlaging van btw op groente en fruit (van 9 naar 6 procent). De supermarkt vindt het niet kunnen dat gezonde, verse producten vaak duurder zijn dan ongezonde boodschappen. ,,Hoogste tijd voor actie.’’ -
Nooit een Tupperware-party meer in Nederland: ‘Dit is het einde van een tijdperk’
Tupperware trekt vanwege de dalende verkopen de stekker uit Nederland. En daarmee komt ook een einde aan die befaamde Tupperware-party, waarbij consulentes bij een gastvrouw (of -heer) thuis keukengerei en ander spul aan de man brengen. Het vertrek komt niet onverwacht, zegt de één. Voor de ander is dit het einde van een tijdperk. ,,Het draaide vooral om de gezelligheid.” -
PREMIUM
De hete sauzen van broers Freek en Stan zijn ‘hot’ in heel Europa: ‘We krijgen zelfs dankbetuigingen’
Een misverstand wil Freek Raijmakers (31) graag uit de wereld helpen. Bij hete saus draait het niét alleen om hitte. ,,Smaak is uiteindelijk belangrijker dan pittigheid.” Raijmakers kan het weten: Samen met broer Stan bedient hij vanuit Asten liefhebbers van hete saus in heel Europa op hun wenken. Webshop Heatsupply begon als een gok van twee broers, maar is serious business.
-
Kokende Jesse Klaver gaat viraal op social media: 'Dit is zo leuk om naar te kijken’
Met de verkiezingen in het vooruitzicht doen politieke partijen er alles aan om zich van hun beste kant te laten zien. En waar kunnen zij dat nou beter doen dan op social media? Ook GroenLinks zet haar beste beentje voor en is inmiddels al een aantal maanden actief op TikTok. Fractievoorzitter Jesse Klaver gaat nu een stapje verder, want met zijn TikTok-video ‘Koken met Klaaf’ verrast hij zijn volgers. ,,Maak hier alsjeblieft een serie van’’, luidt een reactie. -
Koken & eten
Verbijstering over dure flesvoeding van A-merken: ‘Moet je nagaan hoe ze ons belazeren’
Een tv-uitzending van de Keuringsdienst van Waarde opende gisteren de ogen van veel kijkers. De makers lieten zien dat grote producenten van flesvoeding meer vragen voor dezelfde babymelk als die van een huismerk. -
Koken & eten
Het regenboogdieet: hoe meer kleur op je bord, hoe beter?
We geloven het niet zomaar: de zin en onzin van ons eten en drinken. Deze week: het regenboogdieet.