PREMIUM
En zo kwam de waterput terug in beeld
Column Jan van DammeHet sluimerde al jaren. Sinds de berichten kwamen over watertekort, wateroverlast, wateropvang borrelde het in mijn achterhoofd.
Een eeuwigheid van ruim dertig jaar geleden settelden we ons aan de Middelburgse Noordweg. Op het tuinterras stond in de hoek een opgemetselde regenbak. Na een voorzichtige inspectie - geen water te zien - constateerden we dat dat niets was voor ons. Met de kinderen op komst dachten we voor veiligheid te kiezen en lieten een bijna bejaarde metselaar het hele spulletje afbreken en afdekken. Jan Aake, zo, die hadden we mooi in het pak genaaid.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMCOLUMN JAN VAN DAMME
Kermis in de hel
De herfst heeft deze ochtend vakantie genomen. Ze vallen lager in dan eind juni, maar de stralen die tussen de wolken door piepen, verwarmen. Op de Markt van Middelburg staan de terrassen nog weids. En er zitten koffiedrinkers, ook op een erg doordeweekse dinsdag. Gek, zet een tafel en een paar stoelen op het plein en er strijken mensen neer. -
PREMIUMColumn Jan van Damme
Met een vulpen kun je fantastische punten zetten
Weken ben ik er al mee bezig. In mijn hoofd dan toch. Mijn laatste column. Die moet knallen, schitteren, spetteren, enthousiasmeren, lang herinnerd worden. De overstap naar het pensionadoschap vraagt immers iets heel bijzonders. Maar nu ik een beetje koortsig en wiebelig achter mijn toetsenbord zit, moet ik vooral aan een plumpudding denken. Past wel bij kerst overigens, maar het gaat me om het in elkaar zakken. Al die vooraf verzonnen maar niet opgeschreven afscheidscolumns, ze bleken geen goed fundament te hebben. Helaas. -
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen -
PREMIUMCOLUMN JAN VAN DAMME
Ook zo lekker winters: we lagen meteen plat
De winter komt gelegen dit jaar. IJspegels aan de goot, sneeuwduinen waarin je je plop vast kunt rijden, ja, de buitenkraan is afgesloten. Eindelijk kunnen we ons druk maken over de aangroei van het ijs op de Workumertrekvaart en de aanleg van kluunplaatsen bij Harlingen. Want ja, die Elf Steden hé, al mogen alleen de wedstrijdrijders maar.
-
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan. -
-
-
PREMIUM
Het jaar loopt ten einde. We spitten, we wachten
Het grote wachten is begonnen. Bomen op de binnendijken zijn half, bijna heel van hun blad ontdaan. Beneden op de akkers brommen bietenrooiers van einder naar einder en laten verpulverd groen achter. De aardappelvelden bieden met het afgestorven loof al een doodse aanblik. Mais wordt met veel kabaal van het land gereden. Eindelijk, afgelopen maand is het grondwater weer enigszins op peil gekomen. Borden met ‘slik’ en 'modder’ geven aan waar je je op glad ijs begeeft. -
PREMIUMColumn Jan van Damme
De met veel zorg opgetaste lading moest droog bij de koeienboer in de Achterhoek arriveren
We noemden het repen. Of het een echt werkwoord is, weet ik nog steeds niet. Maar we deden het. We klommen met zijn tweeën bovenop een met balen stro volgeladen vrachtwagen. Eerst hadden we voor en achter de dikke touwen bevestigd die de lading bij elkaar moesten gaan houden. Bovenop lag de reep te wachten: een dubbele katrol waaraan de voor en achter bevestigde touwen werden vastgemaakt. We moesten ons eerst schrap zetten, met onze hielen goed klem tussen twee strobalen. Dan hé hup en trekken, hé hup en trekken. De eerste keren haalde je wel een halve meter touw door de katrollen die meteen ook klemmen waren. Met de laatste halen waren er centimeters te winnen. Als de touwen strak als snaren stonden, gromde de vrachtwagenchauffeur tevreden. Zo ingesnoerd kon hij de weg wel op.