Volledig scherm
Loopoefeningen tijdens de recreantentraining van AV’56 © Marjoleine Kramer

Tegenstribbelende kuitspier

blogMijn vriendin Eline wilde wel eens weten hoe zo’n baantraining bij AV’56 eraan toegaat. Daarom heb ik haar maandagavond meegenomen naar de recreantentraining. Na haar aan trainer Laurent te hebben voorgesteld (aheum, die geeft ook de bootcamplessen waar we zaterdag al samen naartoe gaan, goeiemorgen Marjoleine) begonnen we met de warming-up. Tweeënhalve ronde joggen.

Daarna kwamen de loopoefeningen. In- en uit de ladders springen (buiten, binnen, buiten, binnen) en knieliften bij de volgende ladder. Bij de pionnetjes het tempo steeds meer versnellen doordat je grotere stappen moet nemen. Deze keer hoefde ik ook bij de laatste paar niet een tussenstap te nemen! Minihordes lopen. En links- rechts in de fietsbanden springen. We liepen het rondje drie keer. Daarna waren we best wel behoorlijk warm.

Volledig scherm
Uitleg van Laurent tijdens de recreantentraining bij AV’56 © Marjoleine Kramer

Hierna liepen we twee rondjes rond de baan met tempowisselingen. Bij de ene lantaarnpaal iets harder, bij de volgende weer wat rustiger. De twee snelle groepen mochten nog een rondje extra lopen. Toen was het tijd voor de kern: 3000 meter joggen (en dan je tijd registreren).

Zere kuitspier

Eline en ik startte gelijk. Maar na één ronde merkte ik dat mijn rechter kuit niet goed voelde. Aan de buitenkant, in het midden had ik telkens een zeurend gevoel in mijn kuitspier. Of ik nu netjes op mijn tenen landde, of juist op mijn hak, het maakte niets uit. Toen ik de tweede keer langs de trainers kwam, besloot ik af te haken en eens aan hen te vragen wat er was. Laurent (hij geeft ook sportmassages) begon meteen met rekken. Hij vond mijn kuitspieren behoorlijk op spanning staan.

Waarschijnlijk heb ik een heel klein scheurtje in mijn kuitspier. Voorlopig houd ik daarom maar even rust. Gelukkig in dit geval heb ik een kantoorbaan en kan ik daardoor af en toe een stukje lopen en de spieren rekken, maar de kuitspier ook voldoende rust geven. Dat doen we dan ook maar.

Rust

Ik was van plan woensdag en vrijdag te joggen. Maar woensdag ben ik niet meer geweest, aangezien ik de kuitspier dinsdag nog voelde. Ik wilde wel echt wachten met belasten tot ik de kuitspier niet meer voelde. Ik ben bang dat ik anders een blessure oploop die regelmatig terugkeert. En daar heb ik écht geen zin in!

Volgens Laurent kan ik ook lange kousen proberen die de kuiten wat ontlasten en de hartslag bevorderen. En sportmassage kan ook altijd helpen. Voorlopig hoop ik dat rust voldoende is en dat het snel geneest.

Volledig scherm
Een regenboog achter trainer Frank! De pot met goud hebben we helaas niet gevonden… =( © Marjoleine Kramer

Op het gemakje

Vrijdag heb ik voorzichtig aan weer geprobeerd een rondje te joggen. Ik ben mijn oude vertrouwde ronde gaan lopen, bij het vorige huis waar ik woonde. Heerlijk ontspannen weer, de oude route door de Zak van Zuid-Beveland. Ik heb wel direct mijn duurloopje gedaan. Met een tempo van ongeveer 8 km/u, lekker op het gemakje voor de kuit, heb ik het volbracht.

Op een derde van de afstand begon ik mijn kuitspier weer op dezelfde plek als maandag te voelen. Hmmm… Ik twijfelde nog even, zal ik nu gaan wandelen of toch nog even doorlopen en kijken of het erger wordt? Ik koos voor het laatste. En dat was maar goed ook, want een kilometer verder voelde ik mijn kuit gelukkig weer een stuk minder. Pfoei. Ik bleef het wel rustig aan doen; geen sprintje op het einde, ook al redde ik dat qua uithoudingsvermogen makkelijk.

Al met al was het een ontspannen loopje en was ik aan het einde zeer tevreden. De komende twee dagen geef ik mijn kuit weer totale rust. En maandag ga ik de training bij AV’56 weer voorzichtig meedoen. Kijken wat goed voelt en wat de loopoefeningen betreft: bij twijfel even niet doen. Wordt vervolgd…

Kijk ook op: JoggenDoorZuidBeveland en Hardlopen in Zeeland.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

blogs