Volledig scherm
De armen mochten weer meedoen tijdens de loopoefeningen van de recreantentraining bij AV’56 in Goes © Marjoleine Kramer

Techniek redt

blog“Twaalfhonderd metertjes, of beter gezegd meters”, verbeterde trainer Laurent zich maandag. Een pittige avond voor de boeg, dachten de meesten. Dat bleek wel tijdens de training; maar liefst drie trainingsgenoten moesten die avond het veld ruimen omdat zij kampten met een blessure. Ik was gelukkig niet één van hen. Hopelijk keren de ‘fallen soldiers’ volgende week gezellig terug naar het font.

We begonnen met loopoefeningen. Eerst stukjes lopen zonder armen mee te bewegen. We strekten ze recht voor ons uit, hielden ze strak naar beneden of juist in de lucht of hielden ze als een tafeltje voor ons borst. Het leek het dansje van de Macarena (van Los Del Rio) wel, als je de oefeningen versneld achter elkaar zou afspelen. Lopen zonder je armen mee te bewegen is niet zo prettig, dat was wel duidelijk.

Techniek redt

Daarom mochten we van trainer Frank daarna de armen meebewegen, op de juiste manier. In een hoek van 90 graden, de armen recht naar voren en achteren bewegen. De elleboog en hand mogen niet voorbij je middel komen. Alle rotatie is verspilde energie, of het nu met je schouders is, of dat je je armen schuin voor je borst heen en weer beweegt. Even de puntjes op de i, wat de armen betreft. “Techniek redt je altijd”, drukte Frank ons op het hart. Dus zeker als je vermoeid raakt: focus op de juiste looptechniek.

Daarna was het tijd om aan de 1200 meters te beginnen. Drie rondjes aan één stuk, met een ronde wandelen tussendoor. Aan het einde van de eerste bocht stonden nog pionnetjes in drie rijtje opgesteld. Het was de bedoeling dat we elke ronde over het rijtje met de juiste pionnetjes liepen. Groep 1 en 2 over de pionnetjes met de meeste afstand ertussen, groep drie over het middelste rijtje en groep 4 en 5 over de pionnetjes met de kortste afstand.

Telkens iets zwaarder

Anderen vonden het die avond benauwd en de training nog best pittig, maar ik had er niet zo veel moeite mee. ’t is in ieder geval geen vijf kilometer of meer aan één stuk, dacht ik. De eerste 1200 meter gingen dan ook heerlijk. De andere twee werden telkens net ietsje zwaarder, maar waren ook goed vol te houden. Onderweg verloren we nog een dame uit ons groepje. Ze had last van haar kuitspieren, aan de binnenkant. Hier had ze al een poosje last van zei ze. Rust en/of sportmassage was de remedie volgens de trainers. Hopelijk is ze er snel weer bovenop.

De laatste meters was er nog wat energie over voor een sprint, dus zette ik die samen met een trainingsgenote in. Na het rekken en strekken werden we nog getrakteerd op een pracht wolkendek.

Volledig scherm
Mooi wolkendek maandagavond boven de atletiekbaan van AV’56 in Goes © Marjoleine Kramer

Geoliede machine

Later die week liep ik weer vijf kilometer aan één stuk. Of in ieder geval, dat was het plan. Ik begon met een rustig tempo aan mijn rondje: ik moest even inkomen. Maar nadat de machine weer goed geolied was, liep ik heerlijk. Halverwege dacht ik nog ‘misschien houd ik het wel langer vol dan normaal’.

Maar… die laatste loodjes wegen toch altijd weer het zwaarst hè. Een felle zon brak door het wolkendek heen en de wind viel weg. Na zo’n drieënhalve kilometer besloot ik toch maar even een stukje te wandelen tot mijn ademhaling weer normaal was. Het korte nachtje hakte erin, zogezegd. Na zo’n vijfhonderd meter lopen, best nog een eindje eigenlijk, zette ik weer aan. Die laatste kilometer lette ik extra goed op de techniek van mijn armen: recht naar voren en niet ‘lekker’ heen en weer. Hierdoor volbracht ik mijn ronde weer met een glimlach op mijn gezicht.

Mijn strippenkaart voor het bootcampen is nog niet verlopen, maar ik kon alwéér niet afgelopen zaterdag. Best balen. Maar aanstaande zaterdag gaat het er sowieso weer eens van komen. Dat zal me een pittige anderhalf uur worden…

Volledig scherm
Het kanaal tussen Goes en Wilhelminadorp © Marjoleine Kramer

Kijk ook op: JoggenDoorZuidBeveland en Hardlopen in Zeeland.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

blogs