Volledig scherm
© Thinkstock

Plan de campagne

blogNa drie weken kon ik eindelijk weer naar de recreantentraining van AV’56 op de maandagavond. Het voelde ook als lang geleden. Eerst de Zakloop op zondag, waardoor ik maandag rust wilde houden. Toen een avonddienst en daarna de sneeuw die mijn vaste trainingsmoment dwarsboomde. Maar ik was er weer, eindelijk!

De rondjes warmlopen gingen weer in een redelijk tempo. Waar anderen het moeilijk hadden met de snelheid, vond ik het wel meevallen. De week ervoor ben ik natuurlijk maar één keertje gaan joggen, dus mijn lichaam was goed uitgerust. Ik was vooral bezig met bijkletsen met iedereen van groepje vijf.

Parcours

Voor de loopscholing was een klein parcours klaargelegd met verschillende lage hordes en een liggend trappetje. Daar gingen we een paar keer hupsend, joggend en tappend overheen. De kern was deze keer achthonderd meters, gevolgd door het hindernisbaantje. Vier keer, op eigen tempo. Telkens na het parcours even 300 meter rust en weer op naar de volgende ronde.

“Weet je nu al waar je voor wil gaan, een wedstrijd, langere afstand of hogere snelheid”, vroeg iemand uit mijn groepje. “Dat laatste.” Ik heb inmiddels bedacht dat ik naar een tempo van 10 km/u gemiddeld toe wil werken. Hopelijk kan ik dan de Ladiesrun in juni binnen een half uur lopen. Dat vonden ze een mooi doel.

Plannen

Een trainingsgenootje gaf aan dat ze het probleem van motivatie wel herkent. Omdat ze de afgelopen weken iets minder in haar vel zat, kon ze het helemaal niet opbrengen. Ik bood aan samen eens een rondje te doen. Dat leek haar een leuk idee. Gezellig! En handig omdat we ongeveer hetzelfde tempo hebben. Wanneer moeten we nog even zien, maar dat komt vast goed.

Na de training ben ik even naar trainers Birgen en Laurent toegelopen om mijn trainingsvoornemen te bespreken. Zij vonden het ook een mooi doel. Er waren genoeg trainingsschema’s te vinden, maar Laurent kon er ook een maken. Wat volgens hem belangrijk is, is dat ik wekelijks een intervaltraining én een lange afstand aan een stuk loop, met een wat lager tempo. Daarnaast is het belangrijk om je spieren, pezen en gewrichten en dergelijke ook verder goed in shape te houden. Iets met balans en krachttraining kan ook geen kwaad. Dus wat dat betreft ben ik goed op weg.

Trainer Birgen raadde me aan een kortere ronde dan gebruikelijk (zo’n 3 tot 5 kilometer) te joggen en dan telkens proberen langer achtereen tien kilometer per uur te joggen. Dat kan ik ook eens proberen. Alleen gaat dat wel ten koste van mijn lange afstand loopje. Of ik moet ze op de een of andere manier combineren. Ik kan ook proberen wat vaker (een gedeelte) met groep 4 mee te trainen bij AV’56. De tijden voor die groep zijn gebaseerd op een gemiddelde van 10 km/u. Hoe ik het allemaal precies ga aanpakken moet ik dus nog even verzinnen, maar het doel staat in ieder geval vast.

Rustig aan

“Maar weken achter elkaar een PR, dat is best heftig hoor”, drukte trainer Laurent me op het hart. “Je kan niet elke week een wedstrijd lopen. Rust houden is ook echt heel belangrijk, anders breek je meer af dan je opbouwt.” Dat was ik weer even vergeten, hoewel ik denk dat het deze maand wel goedkomt met de rust, gezien mijn agenda. Daarnaast was vorige maand ook een opeenstapeling van toetsmomenten. De tijd daarvoor heb ik die niet echt gehad.

Voorlopig was dit de laatste AV’56 training. De volgende is weer in het nieuwe jaar omdat maandag de komende twee weken telkens een feestdag is. We wensten elkaar daarom vast fijne kerst en een gelukkig uiteinde toen we het terrein van de atletiekvereniging verlieten. Gelukkig heb ik wel genoeg leuks om naar uit te kijken: de Oliebollenloop, een rondje met het groepsgenootje en vriendin Eline is ook tijdelijk terug uit Amerika. Ik heb dus weer een paar weken een hardloopmaatje!

We wilden eigenlijk woensdagmiddag, de dag nadat Eline was geland, samen lunchen en een rondje doen. Alleen versliep zij zich door haar jetlag en mijn kitten werd die ochtend gecastreerd. Uiteindelijk kwam het daarom toch niet zo goed meer uit. Op een gegeven moment werd het te laat omdat ik halverwege de middag nog moest gaan werken. Drie kwartier tot een uur joggen is één, maar je moet natuurlijk ook nog even douchen enzo. Van uitstel kwam dus toch afstel. Maar gezellig was het wel.

Kijk ook op: JoggenDoorZuidBeveland en Hardlopen in Zeeland.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

blogs