Volledig scherm
Core Stability training in de Spinne in Goes. © Marjoleine Kramer

Feestbuik verbranden

blogZaterdagochtend was het tijd voor ‘ouderwetsche gezelligheid’. Vriendin Eline is namelijk weer in het land en dat betekent samen sporten! Bootcampen, welteverstaan. Ze had ook een vriendin meegenomen, die wilde de dag erop opnieuw ergens gaan bootcampen. Bikkel! Ik ben benieuwd of en hoe ze Eerste Kerstdag haar bed uit is gekomen…

Terug naar de zaterdagochtend. We zetten koers naar de Hollandsche Hoeve. Het was een ochtend waarop in verhouding veel gejogd werd. Eerst meerdere rondjes door het park. Daarna deden we een wedstrijdje. De helft van de groep probeerde zoveel mogelijk over een voetbaldoel heen te komen, de andere helft liep ondertussen een ronde door het park. Hoe sneller je als groep het rondje zou lopen, hoe minder tijd de anderen kregen om telkens over het doel te klimmen. De groep van Eline en mij won met 42 keer over het doel, tegenover 38 (dacht ik) van het andere team.

Erehaag

Na nog een reeks krachtoefeningen jogden we opnieuw een stuk, om vervolgens weer krachtoefeningen te doen. Ik weet niet waarom, maar het ging die ochtend allemaal niet zo soepel als normaal. (En de kerstdiners moesten nog komen.) We deden opnieuw een wedstrijdje, dit keer individueel. Tien keer optrekken terwijl je aan de stang van een fietsenrek hangt, tien keer opdrukken en tien squats, vervolgens naar de speeltuin rennen, daar het rondje maken en weer terug. Dit herhaalden we drie keer.

Ik ging helemaal kapot. Dat was blijkbaar ook te zien, want van trainer Laurent mocht ik er ook vijf doen in plaats van tien. Pfff, ook goed. Best fijn eigenlijk, maar dan zou het rennen wel weer sneller komen. Ergens hoopte ik dat als de meeste binnen zouden zijn, de ‘wedstrijd’ over was. Maar we gingen door tot het einde. Met als gevolg dat ik als laatste over de finish kwam. Toen de anderen me op het eindpunt af zagen strompelen (zo moet het er toch uit hebben gezien), moedigden ze me luidkeels aan. Er werd zelfs een erehaag gevormd, waarbij ik bij het passeren de meesten een high five gaf. Dat maakte alles weer goed. =)

Achteraf zag ik dat we zo’n 7,5 kilometer afgelegd hadden in het sportpark. Dat is dus de Zakloop met krachttraining tussendoor. Toen begreep ik wel waarom ik zo extreem afgemat was.

Duurloopje

Mede omdat ik vier dagen kerstdiner had (…), besloot ik Eerste Kerstdag (voor mij de derde dus) ook gewoon te gaan joggen. Ik liep mijn vaste rondje langs het kanaal. Die middag ging ik voor het duurloopje. Rustig aan dus, was het motto. Ik kwam opvallend veel hardlopers tegen. Telkens groetten we elkaar met een blik van verstandhouding. Ik wandelde nog even een helling naar boven, op zo’n 2/3e van het rondje, maar verder jogde ik aan een stuk. Met een tempo van zo’n 8 km/u voltooide ik de route van 5,5 kilometer. Het viel me niet tegen met het kerstontbijt vers in de maag.

Op aanraden van Jos den Hollander kwam ik woensdag eens meedoen met de les core stability in De Spinne in Goes. Het regende en waaide flink die avond, dus ik was blij dat er binnen sporten op het programma stond. Het deed me een beetje denken aan de binnentraining van de skivereniging, die ik een aantal jaar terug gevolgd heb. Alleen was de groep hier een stuk groter: dertig sporters het eerste uur en tien (normaal twintig) het tweede.

Circuittraining

We begonnen met warmlopen en de gewrichten soepel krijgen. Daarna deden we oefeningen op een matje. We begonnen met de Zonnegroet, gevolgd door nog een aantal krachtoefeningen met het eigen lichaam. Toen werd mij een ervaren buddy toebedeeld. Met zijn tweetjes deden we het circuitje aan oefeningen dat je op de video ziet. Elke oefening duurde veertig seconden, waarna twintig seconden rust/lopen naar de volgende oefening volgde.

We begonnen bij het klimrek. Een aantal van de oefeningen in de zaal kende ik al, maar sommige waren nieuw. Zoals die met een enorme zachte bal (in de lucht houden en hem in balans houden terwijl je er met zijn tweetjes tegen leunt), het springen op de halve ballen, skippen op de kleine trampolines en tussen een driehoek van pionnen heen en weer lopen terwijl je ze telkens aanraakt. In totaal waren er een stuk of achttien oefeningen. Daarna deden we een cooling down en was het uur weer vol. De komende twee dagen had ik vooral spierpijn in mijn billen.

Kijk ook op: JoggenDoorZuidBeveland en Hardlopen in Zeeland.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

blogs