Kabinet stopt wildgroei aan fastfoodketens: ‘Gemeenten kunnen nieuwe restaurants weigeren’
Het kabinet opent de aanval op fastfood en suiker. Gemeenten krijgen een wettelijk wapen om nieuwe fastfoodrestaurants te verbieden in de buurt van scholen of in wijken waar al te veel pizzeria's, döner- en hamburgerketens zijn. Ook kindermarketing voor snoep gaat in de ban, wat het einde zou betekenen van Disneyfiguren in de supermarkten.
In de strijd tegen obesitas trekt het kabinet de teugels flink aan, melden Haagse bronnen aan deze site. De wildgroei van fastfoodketens is veel gemeenten al lang een doorn in het oog, zij zien met lede ogen aan dat vooral scholieren de verleiding niet kunnen weerstaan om een vette hap te scoren.
Het kabinet springt daar nu op in en komt na een verkenning van de mogelijkheden met een juridische grondslag om nieuwe fastfoodvestigingen te kunnen weren. Daarbij mogen gemeenten zelf uitmaken hoeveel hamburger-, döner- en pizzaketens ze op plekken tolereren en waar de grens ligt. Daarnaast wil het kabinet kijken of ook bestaande restaurants kunnen worden teruggedrongen, maar wetgeving daarvoor volgt later pas.
Betrokkenen erkennen dat het nog een hele puzzel wordt om duidelijkheid te scheppen over ongezonde restaurants: wanneer is er precies sprake van fastfood? Dus hoe en wanneer zo’n lokaal verbod precies ingaat is nog niet duidelijk. ,,Maar het gaat gebeuren, en het kan ook", zegt een bron die bekend is met de plannen die naar verwachting deze vrijdag door de ministerraad goedgekeurd worden.
Geen Disney-ijsjes meer
En daar blijft het niet bij: ook ijs, snoep en snacks mogen straks niet meer aan de man worden gebracht door de marketing specifiek te richten op kinderen. Dat zou in de praktijk betekenen dat bijvoorbeeld ijsjes die vernoemd zijn naar bekende Disneyfiguren niet meer in de schappen mogen liggen. En ook populaire poppetjes die kinderen krijgen bij een zak snoep zijn dan taboe.
De maatregelen van het kabinet behoren tot een groot pakket dat een ongezonde leefstijl moet tegengaan. Vorige week werd al bekend dat roken verboden wordt op plekken waar veel kinderen komen, zoals speeltuinen en sportaccommodaties. En ook het aantal verkooppunten van tabaksartikelen wordt drastisch teruggeschroefd. Vanaf 2032 zijn sigaretten alleen nog maar verkrijgbaar bij tabaksspeciaalzaken.
Nog té veel ongezond eten in sportkantines
Sportverenigingen hebben het roken op eigen terrein nog steeds lang niet allemaal uitgebannen, al zit er wel schot in. Ook ongezond eten en alcohol zijn er nog steeds volop te vinden, hoewel er toch vaker gezonde voedingswaren opduiken. Dat meldt het Mulier Instituut voor sportonderzoek. ,,Sportverenigingen creëren in kleine stapjes een gezondere sportomgeving’’, signaleert de organisatie.
Meer dan de helft van de verenigingen (55 procent) heeft in de kantine nog steeds meer ongezonde dan gezonde etenswaren in het aanbod. Wel is het aantal kantines met vrijwel alleen ongezonde spullen stevig gedaald: van 31 procent in 2019 naar 9 procent in 2022. “Het aandeel sportkantines met evenveel gezond als ongezond aanbod in de sportkantine is in die periode gestegen van 22 procent naar 34 procent”, stelde het instituut vast.
Op het gebied van alcoholgebruik is sinds 2019 weinig veranderd, zegt de organisatie. “Dat betekent dat bijvoorbeeld iets minder dan de helft van de verenigingen geen alcohol schenkt aan dronken bezoekers en op leeftijd controleert.”
Het aantal rookvrije sportverenigingen is van 17 procent in 2019 flink gestegen naar 60 procent dit jaar. Van de clubs die nog niet rookvrij zijn, wil bijna de helft (45 procent) dat binnen twee jaar worden.
Bekijk hier al onze video’s over de politiek:
Praat mee,
reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
PREMIUM
Sociaal-economische status van invloed op gezondheid: hoe valt die kloof te dichten?
In achterstandswijken zijn meer mensen met long- en hoofd-halskanker. De sociaal-economische positie van bewoners bepaalt mede hoe gezond iemand is. Hoe valt deze gezondheidskloof te dichten? -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUMMet poll1
Gaat gebakje op de werkvloer in de ban? ‘Net zo schadelijk als meeroken’
Sympathiek om taart te trakteren op kantoor als je jarig bent? Niet dus! Dat is net zo schadelijk als collega’s passief mee laten roken. Want je zet mensen aan tot het eten van schadelijke zoetigheid. Dat stelt professor Susan Jebb, voorzitter van de Britse evenknie van het Voedingscentrum. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen?
-
PREMIUM
Mag vleesreclame nu ook al niet meer? ‘De betuttelbrigade slaat weer toe’
Goudbruin gefrituurde kippenvleugels, een dubbele hamburger met knapperig spek eroverheen gedrapeerd of een sappige sparerib waar de marinade langzaam vanaf druipt. Vleesreclame is de volgende in een lange rij aanprijzende campagnes die onder vuur liggen. -
-
-
PREMIUMTaboe is weg
Mijlpaal in strijd tegen tinnitus: sterke stijging in verkoop oordoppen
Oordoppen zijn populairder dan ooit. Audiciens en leveranciers zien de verkoop van gehoorbescherming op maat het laatste half jaar exploderen, blijkt uit onafhankelijk onderzoek. Deskundigen spreken van een mijlpaal en een ‘keerpunt in onze bewustwording’. -
PREMIUM
Tiemen doneert nier aan beste vriend Alex: ‘Toen hij ‘ja’ zei hebben we wel even zitten huilen’
Nachtenlang lag nierpatiënt Alex Clement (50) er wakker van. Zijn beste vriend Tiemen had het hem jaren terug al aangeboden. En nu moest de ingrijpende vraag toch écht gesteld worden: dat aanbod van die nierdonatie, staat dat nog? De reactie was er binnen dertig seconden: ‘Maak je vraag niet af, het antwoord is ja’.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer